KFC oskarżane o utrwalanie rasistowskich stereotypów w kampanii reklamowej

KFC podjęło w Kanadzie próbę ożywienia swojego hasła „Finger Lickin Good”. Krytycy nowych reklam twierdzą, że nie zadbano w nich o „różnorodność rasową".

Publikacja: 29.08.2023 17:38

KFC oskarżane o utrwalanie rasistowskich stereotypów w kampanii reklamowej

Foto: Bloomberg

Hasło reklamowe „palce lizać” (Finger Lickin Good) jest używane przez KFC w różnych kombinacjach od lat 50. XX wieku. Najnowsza odsłona kampanii reklamowej pod tym hasłem, która mówi "wybaczcie sztućce to jest tak dobre, że palce lizać", nie spodobała się jednak w Kanadzie, gdzie wielkoformatowe reklamy i udostępniona przez szefa marketingu koncernu na X (d. Twitter) grafika wzbudziły, jak zauważają kanadyjskie i amerykańskie media, kontrowersje wśród ciemnoskórych Kanadyjczyków i komentatorów w serwisie X (d. Twitter). Przedstawiająca czarnoskórego człowieka jedzącego kurczaka bez użycia sztućców reklama została oskarżona o utrwalanie rasistowskich stereotypów.

Pod wpisem Azima Akhtara, który kieruje marketingiem w kanadyjskim KFC, pojawiły się głosy, że nie zadbano o „różnorodność rasową”, a cały zespół kreatywny powinien „być zawstydzony zatwierdzeniem takiej kampanii”. Bardziej zrównoważone głosy chwaliły pomysł, ale krytykowały sposób jego podania. Tymczasem, jak przyjrzeć się kampanii, w której KFC żegna sztućce, gdyż kurczaki koncernu są tak dobre, że je się rękami, to ostatnie, czego w niej brakuje to różnorodność rasowa.

W klipie reklamowym można znaleźć przegląd wszystkich ras i wszyscy robią to samo – jedzą kawałki kurczaka w panierce z użyciem rąk, ignorując obecne w kadrze widelce i inne sztućce. Robią tak zarówno czarnoskórzy, jak i biali czy ludzie o azjatyckiej urodzie. Problemem jest więc grafika, którą pochwalił się Azim Akhtar w serwisie X (d. Twitter) oraz te wybrane na bilboardy.

KFC już przeprosiło za „brak różnorodności”, a Azim Akhtar na swoim koncie umieścił wpis z przeprosinami, w którym podkreślił, że „mój wcześniejszy wpis nie oddał całej różnorodności naszej najnowszej kampanii i osobiście przepraszam za to, że nie byłem bardziej uważny w moim entuzjazmie w dzieleniu się kampanią za pomocą niektórych zdjęć”. Do wpisu Akhtar dołączył pełny spot reklamowy.

Czytaj więcej

Skuteczny bojkot Bud Light. Marka traci pierwsze miejsce w USA

Kampanie reklamowe w USA i Kanadzie dla wielu firm przypominają teraz poruszanie się po polu minowym. W związku z rosnącymi napięciami, zarówno na tle rasowym, jak i obyczajowym, łatwo można stracić na kampanii, która wydawała się dobrym pomysłem. KFC, jak zauważa serwis Vibe, chyba wyjdzie z tej sytuacji bez większych strat, ale np. kampania marki Bud z użyciem transseksualnej influencerki sprawiła, że sprzedaż tego piwa spadła bardzo znacząco.

Hasło reklamowe „palce lizać” (Finger Lickin Good) jest używane przez KFC w różnych kombinacjach od lat 50. XX wieku. Najnowsza odsłona kampanii reklamowej pod tym hasłem, która mówi "wybaczcie sztućce to jest tak dobre, że palce lizać", nie spodobała się jednak w Kanadzie, gdzie wielkoformatowe reklamy i udostępniona przez szefa marketingu koncernu na X (d. Twitter) grafika wzbudziły, jak zauważają kanadyjskie i amerykańskie media, kontrowersje wśród ciemnoskórych Kanadyjczyków i komentatorów w serwisie X (d. Twitter). Przedstawiająca czarnoskórego człowieka jedzącego kurczaka bez użycia sztućców reklama została oskarżona o utrwalanie rasistowskich stereotypów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”