Sao Paulo: wystawa Tadeusz Kantora

18 sierpnia w Sao Paulo zostanie otwarta największa zagraniczna wystawa zorganizowana z okazji setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kantora, wpisująca się w międzynarodowy Rok Tadeusza Kantora ogłoszony przez UNESCO.

Aktualizacja: 18.08.2015 11:54 Publikacja: 18.08.2015 11:30

Foto: Muzeum Sztuki w Łodzi

Przypomina zarazem światu, że Kantor uczestniczył w Międzynarodowym Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1967 roku i został wówczas jednym z jego laureatów. Jednocześnie ekspozycja jest pierwszą w Ameryce Południowej retrospektywą, wszechstronnie prezentującą dorobek artysty.

Wystawa „Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji" udostępnia ponad 130 obiektów: rysunków, obrazów, asamblaży, oryginały i repliki rekwizytów scenicznych oraz bogatą dokumentacja fotograficzną i filmową happeningów, akcji i słynnych spektakli Teatru Cricot 2.

Pochodzą one ze zbiorów Cricoteki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeów Narodowych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu, Muzeów Okręgowych w Koszalinie i Tarnowie oraz kolekcji prywatnych.

Kuratorzy - Ricardi Muni Fernandes i Jarosław Suchan (dyrektor MS) – za metaforę twórczości Kantora uznali Maszynę Aneantyzacyjną, scenograficzny obiekt ze spektaklu „Wariat i zakonnica" (1963), który umieścili w prologu wystawy.

„Paradoksalnie, Kantor pozostawał najwierniejszy sobie dokładnie w tym momencie, w którym zdawał się sobie zaprzeczać. Jego twórczość była bowiem MASZYNĄ, której sposób działania określała nieustająca autotransformacja." – tłumaczy Jarosław Suchan.

Siedem kolejnych sal nosi tytuły nawiązujące do najważniejszych koncepcji teoretycznych artysty: „Realność spotęgowana", „Informel" – „Infernum", „Okolice zera", „Ambalaże", „Happening", „Niemożliwe", „Klisze pamięci". Aranżacja odwołuje się także do słynnej „ANTY-WYSTAWY" w krakowskiej Galerii Krzysztofory w 1963 roku, przełamującej tradycyjne rozumienie sztuki.

Twórcy wystawy w Sao Paulo zrezygnowali z chronologii i kreują problemowe przestrzenie, podkreślając interdyscyplinarny charakter sztuki Kantora. Starają się ożywić wyobraźnię widza, wspomagając się też projekcjami filmowymi, m.in. dokumentów „Uwaga! Malarstwo" oraz „Somnambulicy" Mieczysława Waśkowskiego i Adama Nurzyńskiego, inspirowanymi sztuką informel Kantora. Zapis performansu „Die Grosse Emballage" z filmu „Kantor ist Da" Dietricha Mahlowa (1969) stanowi swoistą kodę wystawy, wskazując na głęboki, historiozoficzny sens twórczości artysty i jej związek z największym horrorem XX wieku – Zagładą.

Współorganizatorami pokazu w Sesc Consolacao - jednym z najważniejszych centrów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych w Brazylii - są: Culture.pl., Muzeum Sztuki w Łodzi i krakowska Cricoteka.

Wystawa „Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji" w Sao Paulo czynna od 18 sierpnia do 14 listopada

Przypomina zarazem światu, że Kantor uczestniczył w Międzynarodowym Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1967 roku i został wówczas jednym z jego laureatów. Jednocześnie ekspozycja jest pierwszą w Ameryce Południowej retrospektywą, wszechstronnie prezentującą dorobek artysty.

Wystawa „Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji" udostępnia ponad 130 obiektów: rysunków, obrazów, asamblaży, oryginały i repliki rekwizytów scenicznych oraz bogatą dokumentacja fotograficzną i filmową happeningów, akcji i słynnych spektakli Teatru Cricot 2.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce