Odkryto wiele uchybień podczas produkcji B737 MAX. Rosną opóźnienia dostaw

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) stwierdziła w audycie procesu produkcji B737 MAX aż 33 uchybienia na 89 sprawdzanych zadań — podał „New York Times”. Przewoźnicy w USA liczą się z dalszym opóźnieniem dostaw samolotów.

Publikacja: 13.03.2024 11:07

Odkryto wiele uchybień podczas produkcji B737 MAX. Rosną opóźnienia dostaw

Foto: Bloomberg

W kompleksowym postępowaniu podjętym po incydencie w powietrzu z samolotem Alaska Airlines 5 stycznia urząd lotnictwa uznał, że Boeing nie sprawdził elementu, który został wyrwany z kadłuba samolotu, czyli zaślepki drzwi awaryjnych. Dostawca kadłubów, Spirit AeroSystems przeszedł pomyślnie 6 z 13 sprawdzanych zadań. Dodatkowo audyt pozwolił ustalić, że w zaślepce drzwi stwierdzono 5 problemów, a jeden z nich dotyczył jej zamocowania.

Audyt wzbudził obawy co do pracy mechaników, którzy pracowali przy tej zaślepce i pozwolił ustalić, że firmie Spirit „nie udało się określić wiedzy niezbędnej do wykonania tych zadań”. Dostawca Boeinga nie przeszedł także sprawdzianu dotyczącego klapy luku bagażowego i montażu okien w kokpicie.

Na podstawie ustaleń FAA Boeing wdraża natychmiast zmiany w procesie produkcji i opracowuje plan zwiększenia bezpieczeństwa i poprawy jakości, o czym poinformował agencję Reuters.

Czytaj więcej

Tajemnicza śmierć niewygodnego pracownika Boeinga. Miał zeznawać przed sądem

Szef FAA Michael Whitaker oświadczył, że wraz z Boeingiem mają nadzieję ustalić kamienie milowe, jakie koncern musi spełnić w ciągu najbliższych 30 dni, aby mógł zwiększyć rytm produkcji MAX-ów.

Amerykańscy przewoźnicy są pesymistami. Uprzedzili, że wątpią w realizację planów zwiększenia mocy przewozowych z powodu opóźnionych dostaw samolotów przez Boeinga.

- Dostawy Boeinga w tym roku będą bardzo opóźnione — powiedział na konferencji zorganizowanej przez bank JP Morgan prezes United Scott Kirby. Tydzień wcześniej linia podała, że zawiesza na dwa miesiące werbunek nowych pilotów. United zwrócił się do Airbusa, czy byłoby możliwe kupienie więcej A321neo, aby wypełnić lukę wywołaną przez opóźnione dostawy Boeinga największych MAX 10, które będą certyfikowane po najmniejszych MAX 7. Prezes Kirby przyznał, że „nie można powiedzieć, kiedy MAX 10 otrzyma certyfikację”.

Southwest Airlines poinformowały z kolei, że spodziewają się w tym roku otrzymać od Boeinga o 42 proc. mniej B737 MAX i z tego powodu zmaleją jej tegoroczne moce przewozowe. Drugi raz w tym roku linia ta uprzedza o mniejszych dostawach, pierwszy raz zrobiła to w styczniu. Obecna wiadomość wywołała spadek wartości jej akcji o 13 proc. na początku sesji.

Boeing uprzedził Southwest, że może liczyć w tym roku na 46 samolotów, ale wyłącznie MAX 8, a wcześniej obiecywał 79 sztuk, w tym także mniejsze MAX 7. Ten największy krajowy przewoźnik nie spodziewa się w tym roku żadnej „siódemki”, bo doszło do opóźnień w certyfikacji tej maszyny.

Boeing poinformował, że w lutym przekazał klientom zaledwie 27 samolotów, o jeden mniej niż rok temu, a po dwóch miesiącach wydał 54 sztuki w tym 42 samoloty MAX. Rok temu było to 66 sztuk.

- Musimy tylko zapewnić stabilną pracę i rozwój łańcucha dostaw i naszej fabryki, jesteśmy pewni, że tak się stanie — zapewniał w lutym na konferencji lotniczej szef pionu finansowego Boeinga Brian West.

Koncern uzyskał w lutym zamówienia na 15 samolotów, co dało po 2 miesiącach zamówienia brutto na 18 sztuk, po rezygnacjach i zmianach ta liczba zmalała do 15, ale po dalszych korektach w księgowaniu okazało się, że zamówienia netto dotyczą 19 samolotów.

Airbus wydał po dwóch miesiącach 79 samolotów i zanotował zamówienia na 33.

W kompleksowym postępowaniu podjętym po incydencie w powietrzu z samolotem Alaska Airlines 5 stycznia urząd lotnictwa uznał, że Boeing nie sprawdził elementu, który został wyrwany z kadłuba samolotu, czyli zaślepki drzwi awaryjnych. Dostawca kadłubów, Spirit AeroSystems przeszedł pomyślnie 6 z 13 sprawdzanych zadań. Dodatkowo audyt pozwolił ustalić, że w zaślepce drzwi stwierdzono 5 problemów, a jeden z nich dotyczył jej zamocowania.

Audyt wzbudził obawy co do pracy mechaników, którzy pracowali przy tej zaślepce i pozwolił ustalić, że firmie Spirit „nie udało się określić wiedzy niezbędnej do wykonania tych zadań”. Dostawca Boeinga nie przeszedł także sprawdzianu dotyczącego klapy luku bagażowego i montażu okien w kokpicie.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd