Tak wynika z opublikowanego przez Ministerstwo Infrastruktury projektu nowelizacji ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw. Ma ona dostosować polskie przepisy i procedury dotyczące cywilnych użytkowników dronów do unijnych rozporządzeń w tym zakresie.
Drony trafią do ustawy prawo lotnicze
Najważniejszą zmianą zaproponowaną w projekcie jest wprowadzenie do ustawy – Prawo lotnicze nowego działu dedykowanego bezzałogowym statkom powietrznym (BSP). Przełomowe będzie też zastąpienie podziału na loty o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na loty inne niż sportowe i rekreacyjne, podziałem na operacje wykonywane w kategorii „otwartej”, „szczególnej” i „certyfikowanej” urządzeniami o parametrach określonych w unijnym rozporządzeniu 2019/945 w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich.
Jak przypomina projektodawca, komercyjne wykorzystywanie dronów, było wcześniej możliwe jedynie dla posiadaczy świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego wykorzystywanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe. Teraz stało się ogólnodostępne.
Projekt zawiera regulacje dotyczące rejestru operatorów systemów BSP oraz określa zasady przeprowadzania szkoleń i egzaminów pilotów BSP. Wymienia również dokumenty, jakie będą potwierdzały posiadanie kwalifikacji pilota BSP i uprawniały dolotów dronami, a także określenie tryb ich uzyskiwania, przedłużania, zawieszania i cofania. Pozwolenia na wykonywanie lotów, wydane przed dniem wejścia w życie nowelizacji zachowają ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
Kolejna zmiana upoważnia Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) do wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które ułatwiają, ograniczają lub wykluczają wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP, w celu wyeliminowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem naturalnym wynikających z wykonywania operacji z użyciem dronów.