Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi

Nasz rynek muzyczny wart był w 2023 r. niemal 700 mln zł, o prawie 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Wszystko dzięki muzyce w formie cyfrowej oraz winylom.

Publikacja: 05.04.2024 14:24

Polska w gronie muzycznych liderów

Polska w gronie muzycznych liderów

Foto: Adobe Stock

Związek Producentów Audio Video podał, że wartość sprzedaży muzyki w Polsce wyniosła w 2023 r. ponad 671 mln zł, co stanowi wzrost rok do roku o 18,7 proc. To kolejny rok z dwucyfrowym wzrostem. Daje to Polsce 18. miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.

Ten dynamiczny rozwój to głównie zasługa sprzedaży cyfrowej, która w Polsce stanowi już prawie 77,5 proc. całości rynku. W roku 2023 na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o 24,8 proc. więcej rdr, co przełożyło się na ponad 520 mln zł przychodu. Sprzedaż fizyczna, pomimo spadku udziału płyt CD o 10,9 proc., utrzymała wielkość zbliżoną do ubiegłorocznej: przy wzroście o 1,6 przekroczyła poziom 151 mln zł. Zagwarantował to głównie rosnący udział sprzedaży płyt winylowych, który przy wzroście o 24,7 proc. wygenerował ponad 61,8 mln zł przychodu.

Czytaj więcej

Winyle na fali. Sprzedaż winylowych płyt przebiła sprzedaż CD

Streaming się umacnia

Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku wygenerował ponad 516,8 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,4 proc. sprzedaży cyfrowej oraz 77 ogółem. Co ważne, wzrost ten został odnotowany przy systematycznie rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które dzięki wzrostowi rok do roku o 26 proc. stanowią już blisko 2/3 przychodu ze streamingu, tj. 329 mln zł.

Pomimo spadku sprzedaży płyt CD, w 2023 r. nośnik ten nadal odpowiadał za 13 proc. całości sprzedaży, generując przychód na poziomie 87,4 mln zł. Płyty winylowe w 2023 r., po kolejnym roku wzrostów, odpowiadały już za 40,8 proc. przychodu ze sprzedaży nośników fizycznych i 9,2 proc. sprzedaży muzyki ogółem.

Czytaj więcej

Spotify nie płaci, artyści walczą o swoje. Ustawa ma to zmienić

Globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2023 r. 28,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 10,2 proc. – podała Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI). Warto odnotować, iż wzrost sprzedaży nośników fizycznych postępuje już czwarty rok z rzędu. Rosnące zainteresowanie przede wszystkim winylami przełożyło się na globalny wzrost sprzedaży w segmencie nośników fizycznych o 13,4 proc. rok do roku oraz o blisko 37 proc. od 2020 r.

Pieniądze dla artystów

W coraz większym zakresie sukces przemysłu muzycznego przekłada się na wzrost wynagrodzeń wypłacanych artystom wykonawcom. Jak wynika z opublikowanych danych światowych, w okresie od 2016 do 2021 r. wartość wynagrodzeń wypłacanych artystom przez wytwórnie wzrosła o 96 proc. W tym samym czasie udział wynagrodzeń artystów w globalnych przychodach ze sprzedaży muzyki wzrósł o 20,2 proc. i osiągnął w 2021 r. poziom 34,9 proc. łącznych przychodów.

Czytaj więcej

Muzyka sprzedaje się coraz lepiej. To zasługa streamingu

W Polsce, jeśli chodzi o liderów sprzedaży, na czele są Dawid Podsiadło i Taco Hemingway. Produkcje Podsiadły trafiły do pierwszej piątki każdej listy, a płyta Lata dwudzieste zajmuje pierwsze miejsce w podsumowaniu albumów w serwisach streamingowych. Natomiast szósty studyjny album Taco Hemingwaya 1-800-Oświecenie otwiera najbardziej zestawienie OLiS. Najchętniej kupowanym winylem w roku 2023 był natomiast box zespołu Kult, przygotowany z okazji 41-lecia istnienia zespołu – XLI, a najpopularniejszym utworem w serwisach streamingowych okazał się singiel Taxi, przygotowany przez Kiza z udziałem Bletki.

W zestawieniach streamingowych 9 na 10 pierwszych utworów i albumów to produkcje krajowych twórców, a w top 100 należy do nich 68 utworów i 67 albumów.

Na liście łączącej sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów – OLiS Albumy – pierwszy zagraniczny album pojawia się dopiero na miejscu 14. i jest to wydawnictwo włoskiego zespołu Måneskin, zatytułowane Rush!. Łącznie w top 100 do polskich twórców należą 72 albumy.

Czytaj więcej

Spotify przestaje działać w Rosji, ze względów bezpieczeństwa

Nośniki fizyczne tylko dwa miejsca w pierwszej dziesiątce oddały zagranicznym twórcom: na miejscu 6. uplasowała się Metallica z 72 Seasons oraz na miejscu 9. Depeche Mode – Memento Mori. W całym zestawieniu prezentującym pierwsze sto pozycji 71 zajmują płyty polskich artystów.

Jedynie zestawienie płyt winylowych daje lekką przewagę artystom zagranicznym: należy do nich 55 pozycji w całym zestawieniu, jednak w top 10 już tylko cztery miejsca zostały oddane twórcom spoza Polski.

Związek Producentów Audio Video podał, że wartość sprzedaży muzyki w Polsce wyniosła w 2023 r. ponad 671 mln zł, co stanowi wzrost rok do roku o 18,7 proc. To kolejny rok z dwucyfrowym wzrostem. Daje to Polsce 18. miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.

Ten dynamiczny rozwój to głównie zasługa sprzedaży cyfrowej, która w Polsce stanowi już prawie 77,5 proc. całości rynku. W roku 2023 na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o 24,8 proc. więcej rdr, co przełożyło się na ponad 520 mln zł przychodu. Sprzedaż fizyczna, pomimo spadku udziału płyt CD o 10,9 proc., utrzymała wielkość zbliżoną do ubiegłorocznej: przy wzroście o 1,6 przekroczyła poziom 151 mln zł. Zagwarantował to głównie rosnący udział sprzedaży płyt winylowych, który przy wzroście o 24,7 proc. wygenerował ponad 61,8 mln zł przychodu.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?