„Pilne! Twoje konto bankowe zostało zablokowane” to oszustwo

W sezonie świątecznym widać nasilenie działań phishingowych, w których narzędziem dostarczania manipulacyjnych wiadomości jest telefon. Taka wersja phishingu jest czasami określana jako „vishing”, a oszustwa związane z wiadomościami tekstowymi nazywane są – od skrótu SMS – „smishingiem”.

Publikacja: 02.01.2023 12:23

„Pilne! Twoje konto bankowe zostało zablokowane” to oszustwo

Foto: Adobe stock

Próby mobilnego phishingu zazwyczaj podejmowane są wobec klientów sklepów internetowych. Zakupów za pomocą smartfona dokonuje obecnie więcej użytkowników niż kiedykolwiek. Chociaż urządzenia te mogą wydawać się mniej podatne na zagrożenia, w rzeczywistości tak nie jest. Eksperci z firmy Fortinet przypominają, że klienci sklepów mogą otrzymywać fałszywe wiadomości tekstowe, których treść została spreparowana tak, aby wyglądały, jakby pochodziły od znanych im marek. Zazwyczaj zawierają link, który po kliknięciu przekierowuje na fałszywą witrynę internetową – wygląda ona jak prawdziwa strona sprzedawcy, ale ma na celu wyłudzenie poufnych informacji finansowych albo umożliwiających identyfikację użytkownika i zalogowanie się do serwisu. Ze względu na niewystarczające zabezpieczenia działanie tego typu złośliwych aplikacji możliwe jest szczególnie na urządzeniach z systemem Android.

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej