Poprawa w konsumpcji powinna nadejść, ale wyzwań nie brakuje

Wysoka dynamika płac powinna przynieść ożywienie w handlu i konsumpcji. Na notowania tej branży mają wpływ jednak też specyficzne dla niej problemy.

Publikacja: 25.04.2024 04:30

Wysoka dynamika płac powinna przynieść ożywienie w handlu i konsumpcji

Wysoka dynamika płac powinna przynieść ożywienie w handlu i konsumpcji

Foto: Bloomberg

Kursy spółek handlowych – mimo optymistycznych prognoz sprzed miesięcy – są w tym roku często pod kreską i sporo słabsze od szerokiego rynku. Tymczasem wynagrodzenia cały czas mocno rosną, a to powinno w końcu przełożyć się na znaczną poprawę konsumpcji. Rosnące płace rodzą jednak presję na marże samych spółek handlowych.

Dane słabsze od oczekiwań

Na wtorkowy komunikat GUS, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 6,1 proc., z kolei w porównaniu z lutym 2024 r. wzrosła o 14,2 proc., spółki handlowe na ogół zareagowały pozytywnie, choć nie w każdym przypadku zwyżki utrzymały się do końca sesji. W środę prezentowały się już przeciętnie przy 0,7-proc. zniżce WIG-u.

Czytaj więcej

VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu

Tymczasem – obok banków – miała być to w tym roku grupa napędzająca zwyżki głównych warszawskich indeksów. Założenie było proste: utrzymanie wysokiej dynamiki płac, wyższej od inflacji i rosnącej w związku z tym siły nabywczej konsumentów to wystarczające argumenty za wysoką konsumpcją.

W ostatnim czasie okazuje się jednak, że z realizacją tych założeń jest już gorzej, wbrew oczekiwaniom. Zwraca na to uwagę m.in. Dariusz Dadej, analityk Noble Securities, który przyznaje, że zachowanie spółek handlowych, biorąc pod uwagę czynniki makroekonomiczne jest nietypowe.

– Spółki handlowe ewidentnie niedomagają. Jest to przede wszystkim skutek słabszej kondycji konsumenta, który nie podnosi się tak jak oczekiwano kilka miesięcy temu – mówi Dadej.

Okazuje się, że wysokie tempo wzrostu wynagrodzeń może działać jak miecz obosieczny, natomiast efekt podwyżek płac minimalnych może być zauważalny z opóźnieniem. Do tego dochodzą obawy przed zwyżkami cen energii elektrycznej. – Dane dotyczące sprzedaży detalicznej były słabsze od oczekiwań i sugerują, że dynamiczny wzrost płac realnych jeszcze nie przełożył się na bardziej zdecydowany wzrost konsumpcji – twierdzi Marek Olewiecki, zarządzający, Eques Investment TFI.

Czytaj więcej

Konsumenci ruszą do sklepów? Coraz wiekszy optymizm

Turystyka na szczytach

Notowania Dino Polska wciąż nie mogą podnieść się po dwóch w tym roku wysokich falach przeceny. Obie były sprowokowane wynikami zaprezentowanymi przez należącą do Jeronimo Martins Biedronkę, ale nie pomogły też zapowiedzi słabszego niż to, do którego przyzwyczaili się przez lata inwestorzy, tempa otwarć nowych sklepów.

Akcje LPP odrobiły już sporą część strat powstałych na skutek raportu wywiadowni Hindenburg Research, zarzucającej czerpanie korzyści ze sprzedaży na rynek rosyjski. Przed załamaniem kurs poruszał się między 17 a 18 tys. zł, po czym osunął się nawet poniżej 11 tys. zł. Obecnie akcje trójmiejskiej grupy kosztują około 15 300 zł.

W marnej formie pozostaje również należące do WIG20 Pepco Group, którego kurs jest 23 proc. poniżej poziomu zamknięcia 2023 r. Jak przyznają eksperci, sporym ciężarem dla notowań pozostaje ryzyko podaży akcji od największych udziałowców.

Czytaj więcej

Ukraiński zastrzyk do polskiego PKB. Ile polskiej gospodarce dają uchodźcy?

Słabo prezentuje się także Eurocash, notujący 16-proc. przecenę. Lekko pod kreską jest z kolei restaurator AmRest Holdings.

Trudności nie widać za to w branży turystycznej. Akcje Rainbow Tours wraz z mocnymi komunikatami o sprzedaży miesięcznej zwyżkują w tym roku już o 36 proc. W marcu kurs wzbił się na nowe rekordy. Śladem touroperatora podąża czarterowy przewoźnik Enter Air, którego notowania umocniły się już o niemal 37 proc. od początku roku. Dla obu spółek również poprzedni rok był wyśmienity.

Kursy spółek handlowych – mimo optymistycznych prognoz sprzed miesięcy – są w tym roku często pod kreską i sporo słabsze od szerokiego rynku. Tymczasem wynagrodzenia cały czas mocno rosną, a to powinno w końcu przełożyć się na znaczną poprawę konsumpcji. Rosnące płace rodzą jednak presję na marże samych spółek handlowych.

Dane słabsze od oczekiwań

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
OECD: lekka poprawa prognozy dla Europy i świata
Gospodarka
Europa mniej atrakcyjna w 2023 r. dla inwestycji zagranicznych
Gospodarka
Czy chińska nadwyżka jest groźna dla świata?
Gospodarka
Agencja S&P Global krytycznie o polityce finansowej Węgier
Gospodarka
20 lat Polski w Unii Europejskiej – i co dalej? Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił