Krzepką do niedawna branżę w końcu dopadł kryzys

Spadek popytu widać na całym świecie i choć branża spodziewa się odbicia, to - póki co - czołowi producenci wykazują straty. Mimo wszystko jednak sektor radzi sobie lepiej od oczekiwań.

Publikacja: 28.04.2023 14:33

Krzepką do niedawna branżę w końcu dopadł kryzys

Foto: Bloomberg

Niedawno koncern BSH informował, że choć wartościowo w 2022 r. zwiększył przychody, to jednak w ujęciu ilościowym w niektórych kategoriach popyt wyraźnie spadł.

Teraz Electrolux, czyli największy europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego, podał wyniki kwartalne - także w tym trendzie.

Szwedzka firma, która sprzedaje urządzenia także pod markami takimi jak Frigidaire - aczkolwiek głównie pod własną nazwą - poinformowała, że poniosła stratę operacyjną w wysokości 256 mln koron szwedzkich (czyli ok 25 mln dolarów).

Czytaj więcej

Electrolux sprzedał biznes w Rosji miejscowemu kierownictwu

Chociaż był to gwałtowny spadek w porównaniu z zyskiem w wysokości 1,6 miliarda koron rok wcześniej, to mimo wszystko i tak wynik tegoroczny jest lepszy od konsensusu prognoz analityków, który przewidywał stratę w wysokości 568 milionów koron.

Na tle gwałtownie rosnącej inflacji popyt na urządzenia AGD na świecie ostatnio spadł, co dodatkowo przysporzyło firmie Electrolux problemów z zaopatrzeniem w komponenty do produkcji i rosnącymi kosztami.

Analityk Handelsbanken, Karri Rinta, powiedział jednak agencji Reuters, że wszystkie regiony osiągnęły lepsze wyniki niż oczekiwano w pierwszym kwartale, z wyjątkiem regionu Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki. - Najbardziej zachęcające jest to, że straty w Ameryce Północnej wyraźnie spadły z poziomów, które widzieliśmy w czwartym i trzecim kwartale 2022 r. – powiedział analityk.

W efekcie akcje Electrolux na giełdzie wzrosły o około 7 proc. Firma od lat walczy o to, aby jej oddział w Ameryce Północnej był rentowny. Pomimo dużych inwestycji, jej zakłady w regionie walczyły o pełne zwiększenie produkcji ze względu na ograniczenia w łańcuchu dostaw i wysokie koszty surowców.

Czytaj więcej

Amica odczuwa skutki wojny i rosnących kosztów

Z kolei rywal Szwedów, Whirlpool, podał w tym tygodniu wyniki, które zostały wzmocnione przez wysoki popyt w Ameryce Północnej.

We wrześniu Electrolux odwołał szefa na Amerykę Północną, zastępując go byłym szefem Ameryki Łacińskiej Ricardo Consem, i uruchomił nowy program naprawczy dla regionu wraz z redukcją kosztów.

Firma utrzymała wszystkie swoje poprzednie wytyczne, które obejmowały prognozę ujemnego całorocznego popytu na wszystkich rynkach z wyjątkiem regionu APAC, który był mniej więcej stabilny.

Niedawno koncern BSH informował, że choć wartościowo w 2022 r. zwiększył przychody, to jednak w ujęciu ilościowym w niektórych kategoriach popyt wyraźnie spadł.

Teraz Electrolux, czyli największy europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego, podał wyniki kwartalne - także w tym trendzie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje