Prowadzę działalność gospodarczą. ZUS poinformował mnie pismem, że mam na koncie płatnika nadpłatę składek ubezpieczeniowych. Od wynagrodzenia byłego pracownika (zmarł 15 sierpnia 2011 r.) pobrałem zbyt dużo składek (30 sierpnia 2011 r.), w tym m.in. część przez niego finansowaną. Teraz rodzina zmarłego chce odzyskać pieniądze z firmy. Jak dopomnieć się o tę kwotę z ZUS? Czy wierzytelność ta przysługuje przedsiębiorcy czy innym uprawnionym po śmierci etatowca? Jaki jest termin przedawnienia takiej wierzytelności? – pyta czytelnik.
W art. 24 ust. 6a–6h ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o sus) uregulowano sprawę zwrotu nienależnie opłaconych składek. W razie stwierdzenia, że na koncie widnieją takie składki, w pierwszej kolejności ZUS z urzędu zalicza je na poczet zaległych lub bieżących danin, a gdy takich nie ma – na poczet przyszłych. To podstawowy sposób postępowania ZUS przy nadpłacie.
Dopiero na wniosek płatnika ZUS może skorzystać z alternatywnego sposobu rozliczenia się z nim, tj. oddaje mu nienależnie opłacone składki. Procedurę związaną z ich zwrotem reguluje art. 24 ust. 6b–6e ustawy o sus. Zgodnie z tymi przepisami ZUS po zgłoszeniu przez płatnika wniosku o oddanie nienależnie opłaconych składek musi je przekazać w ciągu 30 dni od wpływu tej wniosku płatnika. Dlatego w interesie przedsiębiorcy jest jak najszybsze złożenie tego pisma do ZUS.
Co i dla kogo
Przedsiębiorca nie może jednak zatrzymać tych pieniędzy na własne cele. Regulacje, przede wszystkim kodeksu pracy, przewidują tryb postępowania z takimi środkami >patrz ramka.
Ustawowe obostrzenia związane z dziedziczeniem sprawiają, że trzeba szczegółowo analizować sytuację każdej osoby zaliczanej do tych grup pod kątem sprawdzenia, czy spełnia przesłanki uznania jej za uprawnioną do uzyskania odpowiedniej części świadczenia (np. ze względu na wiek dziecka).