Wydłużony termin dotyczy pracowników, którym urlopu rodzicielskiego udziela pracodawca. Jeśli urlop zostanie udzielony mimo niedotrzymania terminu, to ZUS tego nie zakwestionuje, a pracownik ma prawo do zasiłku. Dla osób prowadzących np. działalność pozarolniczą termin złożenia wniosku nie zmienił się – ma to nastąpić przed rozpoczęciem korzystania z zasiłku za okres urlopu rodzicielskiego. ZUS nigdy nie robił problemów, jeśli spóźnienie ze złożeniem wniosku wynikało z przyczyn losowych. W tych sytuacjach mimo późniejszego złożenia wniosku ubezpieczony otrzyma zasiłek. Podobnie jest z opłacaniem składek. Klarowne wyjaśnienie nieznacznego opóźnienia w płatności, gdy nie ma innych wątpliwości, daje nam podstawę do przywrócenia terminu.
ZUS rozwija nowy system o nazwie Interaktywny Płatnik Plus. Co przedsiębiorcom daje rozliczanie się z ZUS za jego pośrednictwem?
Liczymy na to, że dzięki nowej odsłonie programu „Płatnik" zmaleje liczba błędów popełnianych przez przedsiębiorców w przesyłanych do nas dokumentach. Do września z ok. 250 mln dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych, jakie napłynęły w tym roku do ZUS, blisko 2 mln zawiera błędy. Wyjaśnianie tych nieścisłości niepotrzebnie zajmuje czas przedsiębiorców. Błędy są różnego rodzaju. Poczynając od adresu czy błędów w danych identyfikacyjnych ubezpieczonych, kończąc na błędnych wyliczeniach składek. W nowym interaktywnym systemie mamy już 1,6 mln płatników. Stosujemy jednak różne poziomy weryfikacji dla tych podmiotów. Na pierwszym poziomie weryfikacji dokumenty, które są przekazywane przez płatników, podlegają rozszerzonemu, docelowemu zakresowi weryfikacji na podstawie danych pobranych z ZUS, jednak dla części reguł został obniżony poziom ich krytyczności. Na najwyższym poziomie weryfikacji reguły weryfikacji są ustawione na najwyższym poziomie krytyczności błędów. Coraz więcej płatników zgłasza się do nas z prośbą o włączenie do tego systemu. Znacząco bowiem ułatwia on comiesięczne rozliczenia. Pamiętajmy, że w przypadku IPP płatnik składek pracuje na danych ściągniętych elektronicznie z ZUS, czyli już na bazie, którą ma sam Zakład. Dzięki temu rozliczenie może być wykonane bezbłędnie i szybko. Nowo rejestrujące się firmy są włączane do nowego systemu z automatu. Włączanie płatników do IPP następuje etapami. Kontaktujemy się z biurami rachunkowymi rozliczającymi przedsiębiorców i włączamy je do programu. Aktualnie włączamy również płatników rozliczających składki za ponad 100 ubezpieczonych.
Czy rozliczenie składek za pośrednictwem Interaktywnego Płatnika Plus oznacza, że do takiego przedsiębiorcy nie przyjdzie już kontroler ZUS?
Nowy system pomaga przedsiębiorcom w rozliczeniach, przyspiesza ten proces i daje gwarancję, że w dokumentach nie będzie błędów formalnych. Nie ogranicza to jednak możliwości merytorycznej np. oceny umów stosowanych przez danego przedsiębiorcę w stosunkach z zatrudnionymi u niego osobami. Jeśli okaże się, że przedsiębiorca nadużywa umów o dzieło, gdy powinien stosować oskładkowane umowy-zlecenia, to kontroler będzie mógł zakwestionować takie praktyki bez względu na to, czy ten przedsiębiorca rozlicza się z nami za pośrednictwem Interaktywnego Płatnika Plus czy też nie.