- W pierwszym półroczu 2015 r. centra handlowe Europy w sumie miały 152,6 mln mkw. Ale w ostatnich miesiącach kończącego się roku i w 2016 r. przybędzie wyjątkowo dużo powierzchni handlowych - wynika z najnowszych prognoz międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield.
W ostatnim raporcie "European Shopping Centre Development Report " eksperci przewidują, że w drugiej połowie bieżącego roku na rynek trafi trzykrotnie więcej nowej powierzchni handlowej niż w pierwszych sześciu miesiącach, w których oddano do użytku 1,4 mln mkw.
Najwięcej nowej powierzchni – aż 61 proc. łącznej podaży – powstanie w Rosji, Turcji i Polsce, a w dalszej kolejności we Francji i w Wielkiej Brytanii. Do końca 2016 r. zasoby powierzchni handlowej na Starym Kontynencie powiększą się o ok. 9,7 mln mkw. Eksperci firmy Cushman & Wakefield uważają, że na największe zainteresowanie międzynarodowych inwestorów mogą liczyć miasta takie jak Stambuł, Ankara, Londyn, Sofia i Praga.
- Przy podejmowaniu decyzji o lokowaniu kapitału inwestorzy biorą pod uwagę przede wszystkim dynamikę rozwoju gospodarczego i aktualny poziom nasycenia rynku w poszczególnych miastach - tłumaczy Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield. - Z naszej analizy wynika, że Stambuł, Ankara, Londyn, Sofia i Praga należą do rynków, które w największym stopniu charakteryzują się niewystarczającą podażą w Europie i mogą liczyć na ponadprzeciętny wzrost sprzedaży detalicznej. Oznacza to, że miasta te mają dobre perspektywy rozwoju, zarówno w zakresie istniejących centrów handlowych, jak i nowych inwestycji.
Co budują