Zręczne dłonie kuzynów

Stworzenia, których skamieniałe kości odkryto niedawno w jaskini w Afryce, umiały wytwarzać narzędzia i sprawnie poruszać się po ziemi. Homo naledi jest dla naukowców coraz większą zagadką.

Aktualizacja: 11.10.2015 20:40 Publikacja: 11.10.2015 19:45

Budowa dłoni i stopy Homo naledi to dla naukowców niespodzianka.

Foto: materiały prasowe

Homo naledi to kopalny gatunek odkryty w październiku 2013 roku w jaskini Wschodzącej Gwiazdy ok. 50 km od Johannesburga w RPA. Zespół prof. Lee Bergera oficjalnie zaprezentował informacje o sensacyjnym odkryciu w 2015 roku. Najnowsza publikacja naukowców, przedstawiona w magazynie "Nature Communications" skupia się wyłącznie na dłoniach i stopach tych istot. Z analizy ich budowy wynika, że mogły się one sprawnie poruszać po ziemi (a nie na drzewach), a dłonie - choć przystosowane do chwytania gałęzi - były wystarczająco sprawne, by wytwarzać i posługiwać się narzędziami.

Ze względu na okoliczności - kości co najmniej 15 osobników złożone w jednym miejscu - eksperci są przekonani, że stworzenia te grzebały swoich zmarłych. Mowa o prymitywnych istotach o czaszkach z objętością mózgu ok. 500 centymetrów sześciennych - porównywalnych z szympansem. Choć datowanie jest niezmiernie trudne, naukowcy sądzą, że Homo naledi żył ok. 2 - 2,5 mln lat temu. Może się jednak w toku badań okazać, że Homo naledi żyły znacznie później (stąd zaawansowana budowa anatomiczna). Na razie jednak wiele wskazuje na to, że znajdują się blisko korzeni rodzaju Homo.

Specjaliści z Uniwersytetu Witwatersrand wydobyli dotąd i zidentyfikowali ok. 1550 fragmentów kości z jaskini. Analizą znalezisk zajmuje się międzynarodowy zespół naukowców. Tym razem za analizę dłoni odpowiada dr Tracy Kivell z Uniwersytetu Kentu, a za analizę stopy - William Harcourt-Smith z nowojorskiego Uniwersytetu Columbia.

- Cechy morfologiczne nadgarstka są podobne do tych, które widzimy tylko u ludzi współczesnych oraz neandertalczyków - mówi dr Kivell. - Oczywiście można założyć, że Homo naledi wykonywał jakieś inne manipulacje nadgarstkiem wymagające siły i zręczności, jednak najbardziej oczywistym wyjaśnieniem jest to, że wytwarzał narzędzia i ich używał.

Problem z tym wyjaśnieniem jest taki, że w jaskini nie znaleziono dotąd żadnych narzędzi, ani przedmiotów mogących sugerować ich wytwarzanie. Znaleziono za to doskonale zachowane kości dłoni - ok. 150 fragmentów, w tym niemal kompletną prawą rękę dorosłego osobnika. To właśnie na podstawie tego znaleziska naukowcy formułują tak śmiałe tezy.

Badacze z Uniwersytetu Witwatersrand pod kierownictwem prof. Bergera odkryli również 107 kości nóg - w tym prawą stopę dorosłego. Naturalnie różni się ona od stopy Homo sapiens, jednak jej budowa wskazuje, że te niewysokie (ok. 150 cm) i lekkie (50 kg) stworzenia bez trudu poruszały się po ziemi.

- Mają długie nogi, kolana całkiem jak nasze i bardzo podobne do naszych stopy - mówi antropolog z Dartmouth College Jeremy DeSilva. - Homo naledi chodziły podobnie do nas. Miały uderzająco współczesne stopy, ale ich mózg był trzy razy mniejszy niż nasz.

- To zwierzę było dwunożne. I bardzo dobrze czuło się na ziemi - mówi sieci BBC William Harcourt-Smith. - Możemy sobie wyobrazić, że za dnia poruszał się przeważnie po ziemi. Ale gdy musiał coś zjeść albo ukryć się przed drapieżnikami, wchodził na drzewo, bo zachował jeszcze pewne prymitywne cechy stopy.

Najbardziej zaskakujące jest jednak to, że Homo naledi wykazuje mieszankę anatomicznych cech prymitywnych i niemal współczesnych. Jak podkreślają badacze na łamach "Nature Communications" podobny "miks" nie był wcześniej spotykany u żadnego kopalnego gatunku. Z jednej strony elementy dłoni przypominają budową dłonie neandertalczyków i Homo sapiens. Z drugiej pewne szczegóły budowy palców są podobne do Australopithecus afarensis (słynna Lucy), co sugeruje, że stworzenia te wspinały się po drzewach.

- Połączenie cech sugerujących używanie narzędzi z niewielką czaszką i objętością mózgu Homo naledi niosą interesujące implikacje co do zdolności umysłowych wymaganych do wytwarzania i posługiwania się narzędziami - podsumowuje dr Kivell. - Wiele zależy od wieku tych skamielin i od tego, kto mógł wykonać kamienne narzędzia, które dotąd znaleźliśmy w Afryce.