FAA krytykuje Boeinga i głównego kooperanta

Po incydencie w powietrzu 5 stycznia w samolocie B737 MAX 9 amerykański urząd lotnictwa przeprowadził audyt procesu produkcji w Boeingu i w Spirit AeroSystems. Wnioski z 6-tygodniowej kontroli są krytyczne dla obu firm.

Publikacja: 05.03.2024 22:13

Następstwem incydentu w samolocie Alaska Airlines są zmiany personalne w Boeingu, które krytykują ek

Następstwem incydentu w samolocie Alaska Airlines są zmiany personalne w Boeingu, które krytykują eksperci

Foto: Bloomberg

W obu podmiotach stwierdzono liczne przypadki niedostosowania się firm do wymogów kontroli jakości procesu produkcji, W Boeingu stwierdzono przypadki niezgodności z procedurą kontroli jakości produkcji, obchodzenia się z podzespołami i ich przechowywaniem oraz kontroli samego produktu — stwierdził FAA. Zdaniem urzędu, ustalenia tego audytu i odrębnego raportu robionego przed incydentem z zaślepką drzwi awaryjnych, a ogłoszonego w lutym (stwierdził luki w kulturze bezpieczeństwa Boeinga) powinny być częścią planu poprawy jakości Boeinga.

Czytaj więcej

Urząd nadzoru karci Boeinga. Tylko trzy miesiące na poprawę

Audyt przedstawił też wnioski dotyczące Spirit AeroSystem, który dostarcza Boeingowi kadłuby samolotów i inne elementy. Rzecznik tej firmy zapytany o komentarz odpowiedział wymijająco, że „jesteśmy w kontakcie z Boeingiem i z FAA w sprawie właściwych działań korygujących”.

Koncern zapytany o szczegóły odesłał dziennikarzy do oświadczenia prezesa Davida Calhouna po spotkaniu 27 lutego z szefem FAA, Mike Whitakerem. — Dzięki wielokrotnym uczulaniom na bezpieczeństwo, na ustalenia audytu FAA i po niedawnym raporcie ekspertów mamy jasną wizję tego, co należy robić — stwierdził wtedy prezes Calhoun. W lutym potwierdził opracowanie wkrótce planu działań z kryteriami oceny wskazujących na głęboką zmianę, jakiej domaga się urząd nadzoru. — Dyrekcja jest w pełni zmobilizowana, aby podjąć to wyzwanie — dodał wówczas.

20 inspektorów audytowało Boeinga

W audycie zakładu Boeinga w Renton uczestniczyło ponad 20 inspektorów FAA — poinformował w Kongresie Mike Whitaker, szef tego urzędu. Incydent w powietrzu badają też krajowy urząd bezpieczeństwa transportu NTSB i resort sprawiedliwości. Ustalenia tego ostatniego będą trzonem materiałów służących do przesłuchania szefów Boeinga w Kongresie.

Boeing ma przedłożyć urzędowi lotnictwa w ciągu 90 dni kompletny plan działań zaradczych wobec systemowych problemów kontroli jakości, który ma uwzględniać wnioski z audytu i zalecenia komisji niezależnych ekspertów. Ci ostatni stwierdzili np. poważne luki w systemie bezpieczeństwa dotyczące złożonych procedur, co czasem dezorientowało samych pracowników przy taśmie.

Czytaj więcej

Boeing wyciągnął wnioski ze swoich błędów. Wraca do dawnych praktyk

Uwagę mediów przyciągnęły też rozmowy Boeinga o powrocie Spirit AeroSystems do koncernu. Obie firmy prowadzą już rozmowy, ale ich efekt może pojawić się najwcześniej za kilka tygodni. Nie ma też pewności, że dojdzie do wchłonięcia kooperanta. To i odroczenie planów Boeinga zwiększenia rytmu produkcji może mu pomóc w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ale nie przyczyni się w żaden sposób do pozbycia się problemów z kontrolą jakości.

W obecnej sytuacji Boeing nie miał specjalnego wyjścia, poza zaproponowaniem rozmów o fuzji. W tym posunięciu chodzi o zapewnienie realizacji i ochronę programu produkcji B737 MAX wobec konkurencji Airbusa — uznali analitycy z banku Jefferies. Seth Seifman, analityk z J. P. Morgan jest zdania, że taka umowa o fuzji dałaby Boeingowi większy wpływ na funkcjonowanie łańcucha dostaw. Nie ma to jednak związku z kontrolą jakości w procesie produkcji.

W obu podmiotach stwierdzono liczne przypadki niedostosowania się firm do wymogów kontroli jakości procesu produkcji, W Boeingu stwierdzono przypadki niezgodności z procedurą kontroli jakości produkcji, obchodzenia się z podzespołami i ich przechowywaniem oraz kontroli samego produktu — stwierdził FAA. Zdaniem urzędu, ustalenia tego audytu i odrębnego raportu robionego przed incydentem z zaślepką drzwi awaryjnych, a ogłoszonego w lutym (stwierdził luki w kulturze bezpieczeństwa Boeinga) powinny być częścią planu poprawy jakości Boeinga.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd