Rząd dołoży 6,5 mld zł więcej dla PKP Intercity. Przyczyną „szok inflacyjny”

Rząd podjął decyzję o zwiększeniu kwoty przeznaczonej na dofinansowanie PKP Intercity o 6,5 mld zł do 2030 roku. Jak tłumaczy, ze względu na szok inflacyjny i energetyczny dotychczasowa rekompensata nie pokrywa całkowitego deficytu przewoźnika.

Publikacja: 14.11.2023 14:28

Rząd dołoży 6,5 mld zł więcej dla PKP Intercity. Przyczyną „szok inflacyjny”

Foto: Adobe Stock

We wtorek, 14 listopada, rząd znowelizował uchwałę w sprawie finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym. Jak postanowiono, dofinansowanie PKP Intercity ma zostać zwiększone o 6,5 mld zł do 2030 roku.

„Rząd zwiększy środki na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030. Chodzi o podwyższenie rekompensaty w ramach umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej między ministrem infrastruktury a „PKP Intercity” S.A.” – podano w komunikacie opublikowanym przez Centrum Informacyjne Rządu.

Czytaj więcej

IFP: Rząd Morawieckiego planował szokujące cięcia wydatków. „Oszustwo budżetowe"

Miliardy rekompensaty dla PKP Intercity

Jak wyjaśniono, przyczyną zwiększenia rekompensaty jest „szok inflacyjny i energetyczny, który spowodowany został pandemią oraz atakiem Rosji na Ukrainę”. Dotychczasowa kwota rekompensaty dla PKP Intercity nie pokrywała całkowitego deficytu kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich.

I tak, zgodnie z nowelizacją uchwały, dofinansowanie do międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich dla PKP Intercity między 2024 a 2030 rokiem zwiększy się o 6,5 mld zł, z czego w przyszłym roku będzie to kwota 603 mln zł.

Czytaj więcej

Wiceminister finansów z nową rolą. Piotr Patkowski został prezesem PANA

Rząd przekonuje, że „zwiększenie dofinansowania pozwoli na utrzymanie oraz poprawę dostępności komunikacyjnej regionów przez zapewnienie i rozwój siatki dalekobieżnych połączeń kolejowych łączących wszystkie regiony Polski. Rozwiązanie ograniczy także wykluczenie komunikacyjne w transporcie kolejowym”. I zaznacza, że brak dodatkowego wsparcia finansowego mógłby doprowadzić do znacznego ograniczenia liczby kolejowych połączeń międzymiastowych.

We wtorek, 14 listopada, rząd znowelizował uchwałę w sprawie finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym. Jak postanowiono, dofinansowanie PKP Intercity ma zostać zwiększone o 6,5 mld zł do 2030 roku.

„Rząd zwiększy środki na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030. Chodzi o podwyższenie rekompensaty w ramach umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej między ministrem infrastruktury a „PKP Intercity” S.A.” – podano w komunikacie opublikowanym przez Centrum Informacyjne Rządu.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić
Transport
PKP Cargo wypowiedziało umowy sponsoringowe. Stracił je między innymi PKOL