Jak wybrać sprzedawcę? Skuteczna sprzedaż obrazu czy antyku wymaga przygotowania. To powinna być przemyślana decyzja. Teraz jest dobry moment, żeby zaplanować sprzedaż, ponieważ w drugiej połowie roku obroty na aukcjach radykalnie rosną, rośnie popyt.
Istotnie wzrosła liczba przedsiębiorstw, które ogłaszają się w internecie, że sprzedają obrazy lub antyki. Jak odróżnić rzetelną firmę od przypadkowego sprzedawcy?
Pierwszym sygnałem fachowości domu aukcyjnego jest jego przynależność do Stowarzyszenia Antykwariuszy i Marszandów Polskich (www.antykwariusze.pl). Logo organizacji widnieje na drzwiach i na szybach wystawowych. Do stowarzyszenia należą firmy, które spełniają określone kryteria rzetelności zawodowej. Wymagana jest rekomendacja dwóch członków wprowadzających. W takim domu aukcyjnym obsłużeni będziemy zgodnie z oficjalnie przyjętym regulaminem.
Z kolei dobre antykwariaty numizmatyczne zrzeszone są w elitarnym Stowarzyszeniu Numizmatyków Profesjonalnych, założonym w 1991 roku (www.snp.org.pl). To sygnał, że takiej firmie możemy zaufać, że obsłuży nas rzetelnie. Na rynku panuje hossa na numizmaty z PRL, które poniewierają się po domowych szufladach. Warto pamiętać, że np. pospolita moneta 5zł z rybakiem z 1958 roku może już osiągnąć cenę ok. 10 tys. zł.
Najlepiej w Internecie wybrać kilka firm i wysłać do nich fotografię przedmiotu jaki chcemy sprzedać. Jeśli antykwariat będzie zainteresowany, to poda szacunkową wycenę i możliwy termin sprzedaży.