Realizacja kontraktów na rynku zamówień publicznych wiąże się z koniecznością przejścia bardziej sformalizowanej procedury niż w przypadku umów zawieranych w sektorze prywatnym. Przedsiębiorcy jednak chętnie z tej ścieżki korzystają.
Pewna zapłata
Wynika to głównie z tego, że kontrakty publiczne dają przedsiębiorcom wysoką gwarancję wypłacalności zamawiającego, który jako podmiot związany „dyscypliną finansów publicznych" może zlecać realizację określonego zamówienia wyłącznie w przypadku, gdy zabezpieczy na ten cel odpowiednie środki finansowe. W rezultacie publiczni kupujący niezwykle rzadko są niewypłacalni, co daje wykonawcom pewność otrzymania należnego wynagrodzenia na czas i w odpowiedniej wysokości – oczywiście w przypadku prawidłowej realizacji zamówienia.
Jasne procedury
Nie bez znaczenia jest również to, że na rynku zamówień publicznych panuje większa niż w sektorze prywatnym przejrzystość procedur. Publiczni zamawiający zobowiązani są bowiem do stosowania ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.), która ściśle określa zasady „zlecania" prywatnym wykonawcom dostaw, usług lub robót budowlanych. Procedury te umożliwiają w większym stopniu zapewnienie uczciwej konkurencji między przedsiębiorcami, a także dają wykonawcom prawo ochrony swoich interesów, dzięki możliwości zaskarżenia czynności przetargowych zamawiającego do Krajowej Izby Odwoławczej (w formie odwołania).
Co jest najważniejsze
Kluczem do pozyskania zamówienia publicznego jest monitorowanie procesu przetargowego oraz prawidłowe przygotowanie oferty. Zamawiający zobowiązani są bowiem do publikacji ogłoszeń o przetargach. Miejsce i sposób zamieszczenia takiego ogłoszenia zależy od wartości udzielanego zamówienia publicznego. Dlatego też rozszerzenie swojej działalności o rynek zamówień publicznych warto rozpocząć od systematycznego monitorowania stron internetowych organów władzy publicznej (samorządów, administracji centralnej), Biuletynu Zamówień Publicznych (www.bzp1.portal.uzp.gov.pl), a także Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej (www.ted.europa.eu). Realizując powyższe zadanie można korzystać z licznych wyszukiwarek przetargowych.
Warunki uczestnictwa i wadium
Znalezienie przez przedsiębiorcę interesującego przetargu to jednak dopiero początek drogi do pozyskania zamówienia publicznego. W dalszej kolejności należy dokładnie przestudiować warunki uczestnictwa w procedurze zamówieniowej, opisanej - w zależności od trybu przetargowego - w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ). Może bowiem okazać się, że jednym z warunków udziału w przetargu jest wpłacenie wadium, tj. kaucji zabezpieczającej zamawiającego przed ewentualnym uchylaniem się przez wykonawcę od zawarcia umowy.