Astronomowie odkryli planety, które "poruszają się jak wielka kosmiczna orkiestra"

Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym sześć planet krąży wokół swojej gwiazdy w sposób synchroniczny jak "wielka kosmiczna orkiestra" - informuje AP.

Publikacja: 30.11.2023 06:57

Gwiazdozbiór w którym znajduje się odkryty układ planetarny

Foto: Till Credner, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Układ planetarny odkryty dzięki pracy dwóch poszukujących odległych planet teleskopów kosmicznych - TESS (teleskop NASA) i CHEOPS (teleskop Europejskiej Agencji Kosmicznej)

Na odkrytych planetach życie w znanej nam formie nie występuje

Odkrycie ma pomóc w zrozumieniu, w jaki sposób powstawały układy planetarne w naszej galaktyce. Odkryty właśnie układ znajduje się 100 lat świetlnych od Ziemi, w konstelacji Warkocz Bereniki (Coma Berenices).

Badacze odkryli dwie planety, składające się w dużej części z wody

Żadna z odkrytych planet nie znajduje się w tzw. strefie zamieszkania, co oznacza, że jest mało prawdopodobne, by życie, przynajmniej w formie, jaką znamy, istniało na którejś z nich.

Odkrycie naukowców zostało opisane na łamach "Nature".

Odkryte planety krążą wokół gwiazdy HD 110067. Nie jest wykluczone, że układ składa się z większej liczby planet. Sześć odkrytych dotychczas jest od 2 do 3 razy większych od Ziemi, ale ich gęstość zbliżona jest do gazowych gigantów znanych z naszego Układu Słonecznego. Planety okrążają swoją gwiazdę w czasie od 9 do 54 dni, co oznacza, że odległość dzieląca każdą z nich od swojej gwiazdy jest mniejsza niż odległość, któa dzieli od Słońca Wenus.

Tylko 1 na 100 układów planetarnych zachowały zsynchronizowane ruchy planet

Planety w odkrytym układzie poruszają się w sposób idealnie zsynchronizowany

System jest wyjątkowy, ponieważ planety poruszają się wokół swojej gwiazdy w sposób niemal doskonale zsynchronizowany - podkreślają naukowcy.

Współautor badania, Enric Palle z Instytutu Astrofizyki z Wysp Kanaryjskich mówi, że mamy do czynienia z "precyzyjnym, bardzo uporządkowanym" rezonansem.

Najbardziej wewnętrzna planeta okrąża gwiazdę trzy razy na każde dwa okrążenia wykonane przez swojego najbliższego sąsiada. To samo dotyczy planet drugiej i trzeciej oraz planet trzeciej i czwartej. Dwie najbardziej zewnętrzne planety okrążają gwiazdę w 41 i 54,7 dni, co oznacza, że na każde cztery okrążenia wykonane przez pierwszą z nich przypadają trzy okrążenia wykonane przez drugą.

Według naukowców wszystkie układy planetarne, jakie znamy, początkowo funkcjonowały właśnie w ten sposób. Ale tylko 1 na 100 zachowały takie zsynchronizowane ruchy planet - Układu Słonecznego to nie dotyczy.

Astronomowie znają dotychczas od 40 do 50 układów planetarnych w których planety poruszają się synchronicznie, w żadnym jednak nie ma tak wielu planet, w żadnym też planety nie krążą wokół tak jasnej gwiazdy jak w tym, który właśnie został odkryty.

Na odkrytych planetach życie w znanej nam formie nie występuje