Polacy remontując dom czy mieszkanie nie szukają ekologicznych materiałów

Aż 60 proc. Polaków, kupując artykuły budowlane do remontu domu lub mieszkania, nie szuka tych ekologicznych, w tym powstałych z surowców wtórnych. To efekt wciąż zbyt wysokich cen takiego rodzaju produktów.

Publikacja: 04.08.2023 03:00

Polacy remontując dom czy mieszkanie nie szukają ekologicznych materiałów

Foto: Adobe Stock

Tylko 15,9 proc. Polaków twierdzi, że poszukuje ekomateriałów, planując różnego typu remonty – wynika z sondażu platformy badawczo-analitycznej UCE Research i Pracowni Architektonicznej Studio4SPACE. Ci, którzy nie rozglądają się za nimi, przeważnie uważają je za zbyt drogie. Często też nie wierzą, że są one w pełni ekologiczne. W następnej kolejności ankietowani informują, że takie produkty są niezbyt dobrze oznaczane i eksponowane na sklepowych półkach.

Potrzeba edukacji

Ponadto wielu klientów niezainteresowanych ekomateriałami jest przekonanych o ich słabej jakości. W czołówce najczęściej wymienianych argumentów na rzecz unikania ekooferty jest również stwierdzenie, że konsumentom nie chce się szukać w sklepach takich artykułów.

– W Polsce brakuje świadomości ekologicznej i często zachowujemy się tak, jakby kupowane przez nas produkty powstawały z jakiegoś magicznego, wiecznie odtwarzającego się źródła – mówi dr Bartosz Dendura, wykładowca akademicki i współautor badania z Pracowni Architektonicznej Studio4SPACE. – Mało która osoba ma pewnie świadomość, że w tym roku 2 sierpnia był Dzień Długu Ekologicznego. Jako globalna populacja właśnie tego dnia wykorzystamy roczny budżet zasobów odnawialnych naszej planety, a przez kolejne miesiące będziemy dalej je drenować, jakby były nieskończone – tłumaczy Dendura. Jak dodaje, 16 proc. szukających ekologicznych materiałów to wciąż dość niski odsetek, jednak z roku na rok to grono będzie się powiększało. – Potrzebujemy więcej kampanii informacyjnych i odpowiednich programów edukacyjnych już na wczesnym etapie kształcenia, aby zmiany w społeczeństwie zachodziły szybciej – podkreśla ekspert.

W wielu krajach europejskich odpowiedzialność za środowisko i otaczającą nas przyrodę wpaja się dzieciom od najmłodszych lat. Jak informują autorzy badania, w podobnym sondażu, przeprowadzonym w Finlandii w 2019 r., 36 proc. respondentów zapewniło, że zawsze lub prawie zawsze zwraca uwagę na ekologiczne aspekty produktu przy zakupie, a 42 proc. robi to od czasu do czasu. – To są efekty dziesiątek lat edukowania społeczeństwa. U nas pewnie też tak będzie to w przyszłości wyglądało – mówi dr Dendura.

Uczestnicy sondażu przeprowadzonego ostatnio w Polsce, którzy zadeklarowali, że nie poszukują ekomateriałów, podali bezpośrednie tego przyczyny. Głównie wskazywali na to, że takie produkty uważają za zbyt drogie w stosunku do jakości – mówiło tak 33,2 proc.

Ze świadomością eko nie jest jednak najgorzej. Ogółem już 60 proc. Europejczyków wybiera produkty ekologiczne i przyjazne środowisku – wynika z badania firmy PayPal. W Polsce już 7 na 10 konsumentów wybiera asortyment pochodzący z ekologicznych źródeł. Z raportu wynika, że w Europie, w zależności od kraju, około 5–10 proc. konsumpcji żywności jest efektem tzw. aktywizmu ekologicznego konsumentów , czyli chęci dostosowania swoich zakupów do osobistych przekonań przez osoby dbające o klimat.

Przeciąg w portfelu

W czasie pandemii 37 proc. polskich konsumentów zadeklarowało, że zwiększyło swoje zainteresowanie produktami ekologicznymi. To okazja do wykorzystania między innymi przez branżę e-commerce, która ma się jeszcze bardziej rozwinąć, osiągając wartość 162 mld zł do 2026 r . Sektor e-grocery również byłby wielkim zwycięzcą, biorąc pod uwagę prognozy wzrostu rynku do 28,7 proc. w ciągu czterech lat.

Jednak na rynku spożywczym widać spadki. Jak podał przed rokiem NielsenIQ, w ciągu 12 miesięcy Polacy wydali ponad 775 mln zł na produkty bio. Jednak po latach dwucyfrowych wzrostów wartość rynku urosła jedynie o 1,3 proc. w ujęciu rocznym, co pokazuje, jak w obliczu rosnących cen Polacy zmieniają zwyczaje zakupowe.

– W ostatnim badaniu widzimy, że 62 proc. Polaków zmieniło kompletnie lub wiele ze swoich priorytetów, co z pewnością ma wpływ na ich zachowania zakupowe. Zapytani, jakie atrybuty produktów są dla nich teraz najbardziej istotne, przede wszystkim wspominają o przystępnej cenie – mówiła Anna Wagner z NielsenIQ. – Atrybuty takie jak świeżość, wpływ na planetę, lokalność – nadal zyskują na znaczeniu. Ale kiedy rachunki, raty kredytów, ceny paliwa i podstawowych artykułów spożywczych robią przeciąg w portfelu, to wielu z nas niestety rewiduje swoje priorytety – dodaje.

Na tym rynku pięć kategorii odpowiada za 50 proc. wartości sprzedaży, z czego samo jedzenie dla dzieci to niemal 28 proc. To zresztą jedna z kategorii, która nadal wykazuje dwucyfrowe wzrosty. Jednak już w przypadku jogurtów widać spadek sprzedaży aż o 20 proc.

– Ponad 1/3 konsumentów jest aktywnie zainteresowana ekologią i sprawdza, czy dany produkt jest bio, ekologiczny czy naturalny. Jest to jednak spadek o 14 pkt proc. w porównaniu z 2019 r. Widać, że są to nadal istotne wartości, ale coraz częściej analizowane przez pryzmat ceny – mówi Anna Wagner.

Tylko 15,9 proc. Polaków twierdzi, że poszukuje ekomateriałów, planując różnego typu remonty – wynika z sondażu platformy badawczo-analitycznej UCE Research i Pracowni Architektonicznej Studio4SPACE. Ci, którzy nie rozglądają się za nimi, przeważnie uważają je za zbyt drogie. Często też nie wierzą, że są one w pełni ekologiczne. W następnej kolejności ankietowani informują, że takie produkty są niezbyt dobrze oznaczane i eksponowane na sklepowych półkach.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?