Więcej Fiata z fabryki w Tychach

Nowy Fiat Punto, który wjedzie na rynek w 2016 r., ma pochodzić z fabryki w Tychach – napisał „Automotive News”. Dotychczas ten model produkowany był we włoskiej fabryce w Melfi.

Publikacja: 09.05.2014 11:08

Do Fiata 500 produkowanego w tyskiej fabryce dołączy jego większy brat 500 Plus

Do Fiata 500 produkowanego w tyskiej fabryce dołączy jego większy brat 500 Plus

Foto: Wikipedia

Decyzja zarządu Fiata/Chryslera wynika z konieczności uwolnienia mocy fabryki w Melfi pod produkcję Jeepa Renegade, który ma stać się rynkowym hitem w Europie. Renegade będzie produkowany już w czerwcu, zaś jego „siostrzany" model 500X wyjedzie z tej samej fabryki we wrześniu.

Nowe „polskie" auto ma się nazywać Fiat 500 Plus, z płytą podłogową takich samych wymiarów jak w Lancii Ypsilon, produkowanej również w tyskiej fabryce, czyli większej niż w klasycznej „pięćsetce". Ypsilon zresztą będzie jedynym modelem tej marki, który pozostanie jeszcze jakiś czas na rynku. Podczas spotkania z inwestorami Alfredo Altavilla odpowiadający za markę Fiata przyznał, że z oferty mają być wycofane modele Delta, Thema i Voyager, a produkcja Ypsilona zostanie zakończona w 2018 r.

500 Plus to kolejny model Punto, po Grande Punto (2005), Punto Evo (2009) i Punto (2012). Na początek produkcja ma wynieść 180 tys. aut rocznie. Według JATO Dynamics, firmy analitycznej z rynku motoryzacyjnego, Fiat zainwestuje w związku z tym w polską fabrykę 2,36 mld zł, co przełoży się również na przynajmniej 420 nowych miejsc pracy w samym zakładzie (czyli zatrudnienie wzrośnie do 3,5 tys.) i 1,5 tys. u poddostawców. JATO nie ukrywa, że Fiat bardzo potrzebował następcy „starego" Punto, ?bo model ten nie był już w stanie konkurować np. z nowym Fordem Fiestą. W 2013 r. nabywców znalazło tylko niespełna 104 tys. punto wobec blisko 300 tys. fiest.

W tyskiej fabryce Fiata produkcja w pierwszych czterech miesiącach wyniosła 113,6 tys. samochodów, czyli o 9,6 proc. więcej niż rok temu. Z tego modelu 500 było o 10,2 proc. więcej niż przed rokiem, Lancii Ypsilon o 12,3 proc. więcej i Forda Ka o 2,6 proc. więcej.

Budżet na ten rok, jak powiedział „Rz" Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland, przewiduje produkcję na zeszłorocznym poziomie, czyli 295,7 tys. aut. Jednak już teraz fabryka pracuje w nadgodzinach.

Wprowadzenie do produkcji 180 tys. aut modelu 500 Plus oraz planowany rozwój klasyczniej „pięćsetki" oznacza zwiększenie mocy tyskiej fabryki.

Decyzja zarządu Fiata/Chryslera wynika z konieczności uwolnienia mocy fabryki w Melfi pod produkcję Jeepa Renegade, który ma stać się rynkowym hitem w Europie. Renegade będzie produkowany już w czerwcu, zaś jego „siostrzany" model 500X wyjedzie z tej samej fabryki we wrześniu.

Nowe „polskie" auto ma się nazywać Fiat 500 Plus, z płytą podłogową takich samych wymiarów jak w Lancii Ypsilon, produkowanej również w tyskiej fabryce, czyli większej niż w klasycznej „pięćsetce". Ypsilon zresztą będzie jedynym modelem tej marki, który pozostanie jeszcze jakiś czas na rynku. Podczas spotkania z inwestorami Alfredo Altavilla odpowiadający za markę Fiata przyznał, że z oferty mają być wycofane modele Delta, Thema i Voyager, a produkcja Ypsilona zostanie zakończona w 2018 r.

Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?
Biznes
Warto mieć zielone miasto