Sąd odblokował Południową Obwodnicę Warszawy

Jeszcze przed końcem roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chce podpisać umowy z firmami, które będą budować trzy odcinki Południowej Obwodnicy Warszawy.

Aktualizacja: 17.11.2015 17:24 Publikacja: 17.11.2015 17:02

Sąd odblokował Południową Obwodnicę Warszawy

Foto: 123rf.com

Do dzisiaj zawarcie kontraktów blokował spół o nadzór nad realizacją inwestycji: od dokonanego wyboru firmy Egis Polska Inżynieria najpierw odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej dwaj konkurencji: TPF i Gentisa Ingenieria. A po tym, jak odwołania zostały oddalone przez KIO, TPF złożyła skargę do sądu. Sprawa została rozstrzygnięta we wtorek 17 listopada. - Sąd Okręgowy w Warszawie nie uznał racji TPF – poinformował późnym popołudniem rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki.

Ta decyzja pozwoli wreszcie na rozpoczęcie realizacji jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Mazowszu i strategicznej dla Warszawy. Choć przetargi na projekt i budowę trasy S2 między węzłami Puławska i Lubelska zostały ogłoszone jeszcze w końcu grudnia 2013 roku, wykonawców GDDKiA wybrała dopiero w maju tego roku. Południowa obwodnica miasta (POW) to o fragment trasy ekspresowej S2 o długości 18,5 kilometra. Biegnie od węzła Puławska do węzła Lubelska. Przedsięwzięcie ma być realizowane do roku 2019 w systemie projektuj i buduj. Jego szacunkowy koszt to 6,7 mld zł.

Obwodnicę podzielono na trzy odcinki. Pierwszy (odcinek A) o długości ok. 4,6 km przebiega od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem. Ma go budować włoskie Astaldi. To najbardziej skomplikowane przedsięwzięcie na całej długości POW. Tunel będzie najdłuższym w Polsce, ma być budowany metodą odkrywkową. Pod powierzchnię wejdzie między ulicami Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, natomiast wyjdzie na skarpie, za ul. Nowoursynowską.

Drugi (odcinek B) o długości ok. 6,45 km to fragment trasy od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę. Przetarg wygrało konsorcjum z tureckim Gulermakiem. Ostatni kawałek (odcinek C) długości ok. 7,45 km od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym przypadł firmie Warbud.

W ubiegłym miesiącu drogowcy oddali do ruchu północna część całego warszawskiego ringu: Trasę AK wraz z Mostem Grota. W ramach całego kontraktu zostało zburzonych i odbudowanych 16 obiektów inżynierskich - 7 wiaduktów, 6 estakad i tunel pod Trasą AK wraz z przejściem dla pieszych. Wyremontowano 11 wiaduktów, 9 estakad i 6 kładek i przejść dla pieszych, powstało ponadto 14 nowych, nieistniejących obiektów – m.in. półtunelowe ekrany akustyczne, a także nowy wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej w kierunku Poznania.

Problemem pozostaje jeszcze wschodnia część stołecznej obwodnicy, gdzie na przebieg wybrany przez GDDKiA nie zgadzają się mieszkańcy. Wcześniej t ę część warszawskiego ringu zastopowała ją konieczność ochrony strzebli błotnej – niewielkiej ryby, której siedliska wskutek protestów ekologów trzeba było ominąć. Cała obwodnica Warszawy będzie mieć 82 kilometry. Obecnie do ruchu oddana jest niespełna połowa.

Do dzisiaj zawarcie kontraktów blokował spół o nadzór nad realizacją inwestycji: od dokonanego wyboru firmy Egis Polska Inżynieria najpierw odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej dwaj konkurencji: TPF i Gentisa Ingenieria. A po tym, jak odwołania zostały oddalone przez KIO, TPF złożyła skargę do sądu. Sprawa została rozstrzygnięta we wtorek 17 listopada. - Sąd Okręgowy w Warszawie nie uznał racji TPF – poinformował późnym popołudniem rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił