Czego dziś pragną najemcy

Niski czynsz to za mało. Klient pyta dewelopera, jak aranżacja biura może podwyższyć efektywność pracy zespołu.

Publikacja: 16.11.2015 06:17

Praca na stojąco przy biurku lub na siedząco – system Mikomax Smart Office

Praca na stojąco przy biurku lub na siedząco – system Mikomax Smart Office

Foto: materiały prasowe

Międzynarodowe badania firm zajmujących się doradztwem na rynku biur pokazują, że na większą produktywność pracowników i ich satysfakcję z pracy może wpływać obecność w biurze różnych form sztuki, odpowiednia aranżacja przestrzeni czy ciekawe meble.

Zdaniem ponad 80 proc. badanych pracowników dzieła sztuki w biurze poprawiają atmosferę pracy i wpływają na ich lepsze samopoczucie. Okazało się też, że programiści jedzący obiad w większych grupach w firmowej kuchni programują średnio 10 proc. więcej kodów niż ci, którzy jedzą samotnie.

Z kolei handlowcy sprzedają więcej, jeśli mają dostęp do automatu z kawą w bardziej strategicznym miejscu niż na uboczu, a ci, którzy pracują przy stojących biurkach, odnotowują większą efektywność w pracy średnio o 10 proc. Tyle mówią zagraniczne badania. Ale i firmy w Polsce też coraz częściej idą tym tropem.

Głos ma pracownik

Doradcy z firmy Skanska uważają, że warto oddać przestrzeń biura samym pracownikom. Muszą bowiem lubić miejsce, w którym spędzają dużo czasu. Opowiadają o amsterdamskim biurze studia projektowego Heldergroen, w którym podwieszane na stalowych linkach biurka o godzinie 18 automatycznie są podnoszone, dając pracownikom przestrzeń do aktywności pozazawodowych, np. ćwiczeń lub zabawy.

Czy w polskich realiach pracodawcy szukający nowej siedziby dla firm też biorą takie nietypowe udogodnienia pod uwagę, czy liczy się tylko cena najmu? Czego oczekują najemcy od właściciela biurowca w sytuacji, gdy na rynku biur konkurencja jest ogromna? Tylko w Warszawie w budowie jest dziś prawie 50 biurowców.

1 mln mkw. biur wynajęto w kraju w ciągu dziewięciu miesięcy 2015 roku

– Z naszego doświadczenia wynika, że najważniejszym czynnikiem dla najemców jest dostęp do transportu publicznego. Co ciekawe, dla ponad połowy firm nie ma znaczenia, czy biuro będzie zlokalizowane w centrum czy poza nim, o ile w pobliżu obiektu będzie zapewniony wygodny dostęp do komunikacji publicznej. Drugim oczywistym czynnikiem jest cena wynajmu. Trzecim – szeroko rozumiana jakość projektu, obejmująca przede wszystkim takie aspekty, jak design, architektura, nowoczesne technologie czy zastosowanie zielonych, zrównoważonych rozwiązań – mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków Skanska Property Poland.

10 proc. o tyle rośnie efektywność pracy osób, które wykonują obowiązki przy stojących biurkach, w porównaniu z tymi siedzącymi

Według badań CBRE dla 67 proc. firm podczas wyboru i aranżacji biur najważniejszym czynnikiem stała się możliwość przyciągnięcia największych talentów na rynku i zaoferowania atrakcyjnego miejsca pracy. Inne badanie przeprowadzone przez JLL i Skanska wśród pracowników sektora nowoczesnych usług dla biznesu pokazuje, że pracownikom najbardziej zależy na komforcie (90 proc. ankietowanych) i wydajnej klimatyzacji (81 proc.). Z kolei aż 78 proc. badanych uznało, że ważna jest dla nich możliwość odseparowania się w pokojach do pracy cichej. Jest to przydatne przede wszystkim podczas wykonywania zadań wymagających skupienia czy rozmów telefonicznych, które należą do stałych obowiązków 63 proc. badanych.

– Młodzi ludzie coraz częściej doceniają elastyczny podział biura na strefy: relaksu, spotkań czy kreatywną, dzięki czemu mogą w pełni wykorzystać swoje talenty i czuć się komfortowo, niezależnie od tego, czy realizują zadania indywidualne, zespołowe czy wymagające szczególnego skupienia – dodaje Arkadiusz Rudzki.

Niedawno firma HP Global Business Center przeprowadziła się do budynku Dominikański we Wrocławiu. – Ważna była dla nas lokalizacja, dostęp do transportu publicznego oraz komfort samego biura, a także funkcjonalna różnorodność powierzchni. Zwracamy też dużą uwagę na standardy ekologiczne wynajmowanych budynków – mówi Katarzyna Turkiewicz, prezes HP Global Business Center.

Pomysły deweloperów

– Przy obecnym, dynamicznym wzroście podaży na rynku powierzchni biurowej deweloperzy nie powinni ograniczać się tylko do realizacji nowoczesnej przestrzeni biurowej. Najemcy oczekują dziś czegoś więcej. Biurowce powinny posiadać indywidualny charakter dopasowany do ich szczegółowych wymagań – podkreśla Arkadiusz Rudzki.

Kinga Nowakowska, dyrektor operacyjna grupy deweloperskiej Capital Park, podkreśla, że oczekiwania najemców co do powierzchni ich potencjalnego biura ewoluowały w ciągu ostatnich lat. – Niegdyś znaczenie miały głównie lokalizacja i stawki czynszów. Dziś, gdy w pracy spędzamy większość dnia, kluczowe znaczenie zaczynają mieć też inne czynniki, takie jak certyfikacja i projektowanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju czy podejście ze zrozumieniem do indywidualnych potrzeb najemców – opowiada Kinga Nowakowska.

Mówi, że zainteresowaniem najemców biur cieszy się też pomysł budżetu partycypacyjnego. W jednym z budynków firmy odbyło się głosowanie najemców i wygrał projekt dodatkowych nasadzeń roślin wokół budynku. Najemcy dostali też specjalnie stworzoną platformę typu carpooling, umożliwiającą dzielenie dojazdów do pracy samochodem z innymi. Sprawdziła się też usługa biurowego konsjerża, który pomoże zorganizować zarówno spotkanie biznesowe, jak i rozrywkę w czasie wolnym od pracy.

Filozofia miejsca

Agnieszka Węgrzyńska, konsultant w dziale powierzchni biurowych firmy Savills, podkreśla, że konkurencja na rynku jest ogromna.

– Najemcy poszukujący nowego biura jeszcze nigdy nie mieli tak dużego wyboru. Dlatego dziś nie wystarczy wybudowanie budynku z miejscami parkingowymi oraz kantyną na parterze. O ile w nowych obiektach łatwiej zaprojektować wachlarz udogodnień, o tyle starsze budynki powinny przechodzić rewitalizację, żeby utrzymać atrakcyjność – uważa Agnieszka Węgrzyńska.

Przykładem takiej rewitalizowanej nieruchomości może być WTT przy ul. Chłodnej 51 w Warszawie. Właściciel biurowca zdecydował się na gruntowny remont lobby na parterze oraz wprowadzenie dodatkowych usług dla pracowników biurowca. Wskazówkami były wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród użytkowników budynku.

– W rezultacie powstała wspólna jadalnia, w której można zjeść posiłek przyniesiony z domu. Dodatkowo wprowadzono usługę bezpłatnego wynajmu samochodów elektrycznych dla najemców budynku. Każdy z nich może zarezerwować samochód na dwie godziny w tygodniu do własnego użytku – opowiada Agnieszka Węgrzyńska.

Paulina Misiak, partner w dziale powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield, przekonuje, że poza oczywistymi „twardymi" czynnikami, takimi jak koszty najmu, coraz większą wagę firmy przywiązują do „miękkich" argumentów. – Coraz częściej w rozmowach z klientami słyszymy, że chcieliby stworzyć miejsce pracy spójne z filozofią pracy firmy i pracowników, takie, z którym będą się identyfikować i odbierać je jako przyjazne i swoje – wyjaśnia Paulina Misiak.

Dodaje, że optymalizacja jest ważna, ale nie za cenę tworzenia bezosobowych powierzchni w budynkach, w których jedynym ciekawym i dopracowanym elementem jest recepcja. – Stąd coraz większa popularność budynków z indywidualnym charakterem, czego przykładem jest sukces projektu Business Garden w Warszawie czy wynajem Konesera przez Google. Właściciele budynków przykładają do tego typu czynników coraz większą wagę. Przykładem projektów zrealizowanych z dużym naciskiem na usługi i zaplecze dla najemców są również budynki takie jak Plac Unii, Eurocentrum czy Warsaw Spire, gdzie dbałość o indywidualny charakter przełożyła się na sukces w wynajmie – mówi Paulina Misiak.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, g.blaszczak@rp.pl

Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił