Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy sektor dóbr konsumpcyjnych nigdy nie był szczególnie priorytetowy, tym bardziej warto zauważyć panel „Wzrost popularności produktów i usług premium na polskim rynku w świetle rosnących aspiracji polskich konsumentów".

- Premium to nie tylko produkt, ale zdecydowanie w ślad za nim musi pójść obsługa klienta na wysokim poziomie, aby oferta była naprawdę kompleksowa – mówi Joao Bras Jorge prezes Banku Millennium w Polsce. Jego zdaniem liczba osób naprawdę zamożnych rośnie wolno, ale aspiracje rynku masowego zwiększają się znacznie szybciej stąd w ślad za tym firmy muszą zaoferować nową ofertę właśnie dla tych aspirujących konsumentów.

Podczas panelu eksperci zauważyli iż przez lata cena była dla Polaków głównym kryterium wyboru, obecnie zwracają coraz większą uwagę na inne elementy jak niepowtarzalność, ograniczona, dostępność a zwłaszcza wysoka jakość. Za takie produkty są też skłonni zapłacić odpowiednio więcej.

- Towar czy usługa premium musi nawiązywać do jakieś historii za nim stojącej, inaczej klient nie doceni tych walorów. Na pewno na całym świecie produkt premium wyróżnia nie tylko cena, ale zwłaszcza bardzo wysoka jakość - mówi Manuel Rougeron, prezes platformy nc+.

Jak podała firma PwC popularność oferty premium rośnie w ślad za szybko idącym w górę poziomem zamożności polskiego społeczeństwa. W 20 lat PKB per capita wzrósł 116 proc., do ponad 50 tys. Wzrosłą liczba osób z majątkiem płynnym o wartości ponad 1 mln dol. – Wszystko ma swą cenę, Polacy są dzisiaj jednym z najbardziej zestresowanych i przepracowanych narodów, 88 proc. Pracuje ponad 40 godzin tygodniowo – mówi Krzysztof Badowski, partner w PwC.