Firmy rodzinne na zakręcie

Coraz więcej firm musi podejmować decyzje odnośnie przekazywania władzy kolejnemu pokoleniu. Spadkobiercy często nie chcą ich przejmować

Publikacja: 09.09.2015 17:45

Firmy rodzinne na zakręcie

Foto: 123rf.com

- Funkcjonuje ponad 60 definicji firmy rodzinnej, nie można ich rozpatrywać tylko w ujęciu ekonomicznym, ale dochodzą także silne emocje i sentymenty – mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes rodzinnej spółki Gelg oraz fundacji Firmy Rodzinne. Wtórował jej prof. Jerzy Hausner. – Firma rodzinna jest zakorzeniona, musi rozwijając się nie odwracać się od tego dziedzictwa, inaczej zatraci tę odróżniającą ją właściwość - mówił

Na ten aspekt prowadzenia działalności zwracali uwagę także inni przedsiębiorcy, zarządzający rodzinnymi firmami. – My staramy się nie postrzegać naszej spółki wyłącznie z tej perspektywy, mamy inwestora, w zarządzie zasiadają inne osoby. Nie jestem pewien czy moje dzieci będą chciały to kontynuować, dlatego nie chcemy utożsamiać firmy wyłącznie z rodziną - mówił Adam Krzanowski, współzałożyciel i prezes Grupy Nowy Styl.

- Ja również nie wiem, czy chciałbym by moje dzieci w przyszłości przezywały taki sam stres i tak ciężko pracowały. Nie wiem czy chciałbym dla niej takiej perspektywy jak moja gdy 24 lata temu zakładałem pierwszą firmę – mówi Grzegorz Hajdarowicz, prezes grupy Gremi, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej" . Jego zdaniem wygodnym scenariuszem uniknięcia podejmowania trudnych decyzji związanych z sukcesja jest wprowadzenie firmy na giełdę. – Wtedy dzieci mogą wejść do zarządu bądź rady nadzorczej, a ewentualnie tylko utrzymywać się z wypłacanej dywidendy – dodał Grzegorz Hajdarowicz.

Z badań EY wynika, że bardzo niewielu młodych ludzi chce przejmować firmy swoich rodziców – wśród studentów z takich rodzin jest to ok 5 proc. – Jednak gdy kończą studia odsetek pozytywnych odpowiedzi jest już wyższy. Jednak akurat ludzie wychowani w rodzinach przedsiębiorców mają silną potrzebę stworzenia czegoś własnego, a nie tylko przejmowania dzieła rodziców - mówi Bartłomiej Smolarek, partner, Dział Doradztwa Transakcyjnego EY.

Z koeli Ryszard Florek, prezes i założyciel Fakro, o giełdzie póki co nie myśli. – Rodzina zarządza firmą choć już moja zona z zarządu się wycofała – mówił. Jego zdaniem nie dla wszystkich właściwą receptą na przyszłość jest dynamiczny rozwój za wszelka cenę. – W niszowych branżach nie ma to sensy, ewentualne korzyści wynikające z efektu skali nie muszą tego rekompensować. Jednak w branży takiej jak nasza trzeba podejmować odważne decyzje, wchodzić na rynki zagraniczne – dodał.

Każda firma prędzej czy później musi podjąć decyzję odnośnie wyboru sukcesora. – To nie może być nagły krok, następcę trzeba wychować, nauczyć nowych wyzwań – czasami wykorzystywany jest model wysyłania do pracy na zewnątrz organizacji w celu zdobycia dodatkowych doświadczeń – mówi Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP

- Funkcjonuje ponad 60 definicji firmy rodzinnej, nie można ich rozpatrywać tylko w ujęciu ekonomicznym, ale dochodzą także silne emocje i sentymenty – mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes rodzinnej spółki Gelg oraz fundacji Firmy Rodzinne. Wtórował jej prof. Jerzy Hausner. – Firma rodzinna jest zakorzeniona, musi rozwijając się nie odwracać się od tego dziedzictwa, inaczej zatraci tę odróżniającą ją właściwość - mówił

Na ten aspekt prowadzenia działalności zwracali uwagę także inni przedsiębiorcy, zarządzający rodzinnymi firmami. – My staramy się nie postrzegać naszej spółki wyłącznie z tej perspektywy, mamy inwestora, w zarządzie zasiadają inne osoby. Nie jestem pewien czy moje dzieci będą chciały to kontynuować, dlatego nie chcemy utożsamiać firmy wyłącznie z rodziną - mówił Adam Krzanowski, współzałożyciel i prezes Grupy Nowy Styl.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej