Na rynku nieustannie konkurujących ze sobą podmiotów istnieje wysokie ryzyko, że jego uczestnicy zdecydują się na działania nieetyczne lub nawet na granicy prawa w celu osiągnięcia zysku i wyeliminowania konkurentów. Najprostszym sposobem jest negatywny wpływ na wizerunek i markę przedsiębiorcy realizowany przez rozpowszechnianie negatywnych opinii o samej spółce, świadczonych przez nią usługach lub jakości jej produktów.
Każdy przedsiębiorca, w tym również spółki będące osobami prawnymi oraz spółki osobowe, mają wiele instrumentów ochrony prawnej swojego wizerunku, renomy oraz prawa do klienteli i do tajemnicy przedsiębiorstwa przed czarnym piarem.
Co w katalogu
Ochronie prawnej podlegają, podobnie jak w przypadku osób fizycznych, szeroko rozumiane dobra osobiste osób prawnych. Katalog dóbr osobistych osoby prawnej chronionych przez prawo jest węższy niż osób fizycznych i obejmuje wizerunek danego podmiotu i ogólnie pojętą swobodę prowadzenia działalności gospodarczej w ramach wybranej branży lub profesji. Wizerunek osoby prawnej łączy się z jej dobrym imieniem i dotyka bezpośrednio takich kategorii, jak renoma i postrzeganie przedsiębiorcy przez innych uczestników obrotu gospodarczego oraz prawnego.
Przed jakimi działaniami ze strony konkurencji powinni się chronić przedsiębiorcy? Najczęściej są to sytuacje, gdy konkurenci, ich pracownicy lub współpracownicy rozpowszechniają informacje albo wprost nieprawdziwe, albo mające charakter ocenny, które stawiają w złym świetle przedsiębiorcę, świadczone przez niego usługi lub produkty. Informacje te mogą być rozpowszechniane za pośrednictwem prasy, mediów lub bezpośrednio w kręgu osób zainteresowanych współpracą z przedsiębiorcą. Waga informacji we współczesnym świecie jest ogromna i jedna nieprawdziwa opinia, pogłoska lub po prostu kłamstwo mogą zniszczyć lata pracy nad wizerunkiem przedsiębiorcy i odebrać mu stałych klientów oraz zyski. Nie trzeba również wspominać, że odbudowanie raz nadszarpniętego zaufania i prestiżu jest bardzo trudne.
Jakie są środki ochrony
Po pierwsze, należy odróżnić dwa zasadniczo odmienne przypadki: rozpowszechnianie na temat przedsiębiorcy informacji nieprawdziwych od rozpowszechniania negatywnych opinii. W przypadku gdy konkurent lub inna osoba rozpowszechnia na rynku informacje w sposób oczywisty nieprawdziwe na temat innej spółki, wiele ochronnych instrumentów prawnych przyznaje przedsiębiorcy ustawa z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy „czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody".