Koniec strajków w Lufthansie. Pasażerowie odetchną, chociaż nie do końca

Zarząd Lufthansy porozumiał się z pracownikami pokładowymi ze związku Ufo. Wcześniej podpisał umowę z Ver.di - obsługą naziemną. Te bardzo kosztowane ugody mają obowiązywać przez dwa bądź trzy lata.

Publikacja: 11.04.2024 16:09

Koniec strajków w Lufthansie. Pasażerowie odetchną, chociaż nie do końca

Foto: Bloomberg

Pracownicy otrzymają nie tylko podwyżki i wyrównanie inflacyjne, ale również m.in. dopłaty do wakacji.

Dlaczego porozumienie Lufthansy z pracownikami jest ważne dla pasażerów?

Dla pasażerów to dobra wiadomość, bo mogą przestać się martwić o zakłócenia w podróży, jeśli wybiorą niemieckiego przewoźnika. W marcu 2024 praktycznie nie było tygodnia, żeby któraś grupa pracowników Lufthansy nie protestowała. Tysiące lotów zostało odwołanych, setki tysięcy pasażerów zostało na ziemi. Dla Lufthansy koszty sporów z pracownikami urosły do kilkuset milionów euro.

To porozumienie nie dotyczy pracowników kontroli bezpieczeństwa, którzy są członkami Ver.di, ale nie pracują w Lufthansie. I oni nadal mogą strajkować.

Michael Niggemann, wiceprezes Lufthansy ds. pracowniczych nie ukrywa swojego zadowolenia. W oświadczeniu rozesłanym mediom zapewnia, że porozumienie „jest dobre dla wszystkich”.

Czytaj więcej

Boeing niedbale produkował największe samoloty? Rusza śledztwo

Kilkunastoprocentowe podwyżki i spokój na trzy lata. Jak wyglądają szczegóły porozumienia Lufthansy ze związkiem Ufo?

Nowa umowa zbiorowa, jaką związek Ufo wynegocjował z zarządem, gwarantuje stabilną sytuację płacową dla 19 tysięcy pracowników pokładu, którzy otrzymali podwyżkę o 16,5 proc. Miesięczne zarobki mają rosnąć stopniowo przez 3 lata. Do tego dochodzi natychmiastowa jednorazowa wypłata w wysokości 3 tys. euro, która ma wyrównać realny spadek dochodów spowodowany wysoką inflacją.

Pierwsza podwyżka została zaplanowana na maj 2024 r. (8 proc.), o kolejne 5 proc. wzrosną płace w marcu 2025, a pozostałe 3,5 proc w marcu 2026. Szefowie pokładu otrzymają dodatkowo jeszcze 700-800 euro miesięcznie, a wszyscy dopłatę wakacyjną w wysokości 1250 euro raz w roku i 65 euro dodatku językowego. Tyle, że jest coś za coś. Bo związkowcy zobowiązali się, że powstrzymają się od strajków na 36 miesięcy.

Lepiej, niż chcieli. Związkowcy z Ver.di bardzo zadowoleni z warunków porozumienia

Jeszcze bardziej skuteczni w negocjacjach byli związkowcy z obsługi naziemnej w Lufthansie. Siadając do negocjacji domagali się 12,5 proc. podwyżki od początku roku oraz dodatku w wysokości 3 tys. euro z tytułu inflacji. Początkowo Lufthansa oferowała im 10 proc. podwyżki rozłożonej na 28 miesięcy — i jednorazową wypłatę w wysokości 3 tys. euro, jako wyrównanie kosztów inflacji.

W tym wypadku stanowiska były tak rozbieżne, że doszło do patu w negocjacjach i strony zdecydowały się na arbitraż.

Ostatecznie zarząd zgodził się na 12,5 proc. podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2024 (7 proc., ale nie mniej niż 280 euro), a od marca podwyżka od podstawy o 150 euro, plus 2 proc. Wyrównanie za inflację w wysokości 3 tys. euro, w tym 2 tys. natychmiast, a pozostały 1000 euro od listopada 2024.

Jednocześnie związkowcy wywalczyli zrównanie zarobków na wschodzie i zachodzie kraju, elastyczny czas pracy w ramach obowiązkowych 40 godzin tygodniowo, dodatek za pracę na zmiany w wysokości 3,6 proc. pensji, podwyższona o 250 euro wypłata na urlop, podwyższenie dopłaty i stworzenie specjalnego pakietu dla praktykantów oraz do biletów na terenie Niemiec w wysokości 30 euro. To porozumienie ma obowiązywać przez 24 miesiące. Główny negocjator ze strony Ver.di, Marvin Reschinsky nie ukrywał, że jest bardzo zadowolony z ostatecznych warunków porozumienia.

Pracownicy otrzymają nie tylko podwyżki i wyrównanie inflacyjne, ale również m.in. dopłaty do wakacji.

Dlaczego porozumienie Lufthansy z pracownikami jest ważne dla pasażerów?

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?