Nie daj się zaorać w pracy i inne rady ekspertów w nowej rzeczywistości

Chociaż w czasach przyspieszonych zmian technologicznych pojawiają się nowe pomysły na udany start w karierze albo dobry początek w nowej pracy, to metody sprawdzone w starszych pokoleniach też mogą się okazać przydatne.

Publikacja: 21.08.2023 03:00

Nie daj się zaorać w pracy i inne rady ekspertów w nowej rzeczywistości

Foto: Adobe Stock

– Wyznaczaj granice – nie daj się zaorać w pracy. Nie szukaj potwierdzenia swojej wartości u innych, lecz buduj to poczucie w sobie – to niektóre z rad popularnej kanadyjskiej influencerki HR, która po kilku latach pracy w rekrutacji postawiła na karierę w mediach społecznościowych. Jest przedstawicielką szybko rosnącej grupy internetowych doradców (coachów) kariery, młodych i kierujących się do młodej widowni, która nie sięga po książkowe poradniki.

Chętnie za to słucha krótkich, zabawnych filmików na TikToku czy Instagramie z zawodowymi poradami.

A te – ku rozpaczy menedżerów ze starszych roczników – zachęcają, by asertywnie dbać o swój work-life balance, odważnie negocjować podwyżkę. Często też podważają dawne reguły kariery, które pomagały w awansie starszym pokoleniom, lecz nie bardzo już pasują do nowej rzeczywistości.

Umieć się angażować

Pokaż swoje zaangażowanie – to jedna z dziesięciu rad, jakich początkującym pracownikom udziela Fred Sievert, wieloletni prezes amerykańskiego giganta ubezpieczeniowego New York Life Insurance Company. Emerytowany menedżer zdobył w USA i Wielkiej Brytanii rozgłos swoją książką, w której wyliczył skuteczne sposoby na wyróżnienie się w tłumie i zwrócenie uwagi top menedżerów.

Inspiracją do napisania poradnika była jego córka, która po studiach utknęła w dziale marketingu jednej z korporacji. Korzystając z rad ojca, w krótkim czasie zaczęła piąć się do góry w korporacyjnej hierarchii. Nie była to jednak droga na skróty, skoro chcąc wykazać się zaangażowaniem, należy nie tylko zadbać o przygotowanie do wewnętrznych spotkań czy prezentacji (ich jakość powinna zrobić wrażenie na pozostałych uczestnikach), ale też pojawiać się w biurze nieco wcześniej, a wychodzić nieco później niż inni. Oznacza to również, że lepiej jest ograniczyć wymiar zdalnej pracy...

Przez biuro do awansu

Chociaż możliwość pracy zdalnej czy hybrydowej jest jednym z najwyżej cenionych benefitów, a dla części pracowników wręcz warunkiem przyjęcia oferty pracy, to wyniki badań i eksperci HR wskazują, że zdalna praca może utrudnić drogę nie tylko do awansu, ale i podwyżki wynagrodzenia. W dodatku od kilku miesięcy (gdy w korporacjach nasilił się odwrót od zdalnej pracy) co rusz pojawiają się badania dowodzące, że praca w biurze jest bardziej wydajna i bardziej sprzyja kreatywności niż home office.

Jak zaznacza Fred Sievert, w warunkach zdalnej pracy menedżerom trudniej jest zauważyć nowych, w tym młodych pracowników. A im jest trudniej nawiązać relacje z zespołem. Dr Lidia Czarkowska, psycholog i coach z Akademii Leona Koźmińskiego, zwraca też uwagę na istotne w karierze znaczenie relacji personalnych – to trwały kapitał, który najlepiej buduje się w kontaktach twarzą w twarz. Trudno je też budować, nie mając miękkich umiejętności społecznych.

Chociaż w rankingach kluczowych umiejętności na pierwszym miejscu są zwykle kompetencje cyfrowe, to – jak zaznacza Lidia Czarkowska – moc sprawczą zapewniają kompetencje miękkie.

Zadbać o networking

Jak zaznacza Czarkowska, żyjemy w czasach, gdy kruszy się dawny, hierarchiczny świat korporacji. Coraz częściej bardziej liczą się funkcje niż stanowiska, coraz ważniejsze są tolerancja, szacunek i odporność na zmiany, a menedżerowie w starym stylu (zarządzający metodą kija i marchewki) ryzykują oskarżenie o mobbing. Kompetencje miękkie są kluczowe w networkingu, czyli budowaniu sieci zawodowych kontaktów, które mogą bardzo pomóc w karierze, w tym w znalezieniu dobrej pracy.

Zdaniem Sieverta o networking powinni dbać także początkujący pracownicy, zabiegając np. o możliwość udziału w branżowych konferencjach. Początkowo budowa sieci kontaktów w branży może być dla nich trudna, ale z czasem będzie coraz łatwiejsza, gdyż wraz z poszerzającym się kręgiem znajomych można już liczyć na ich polecenia. Cennym wsparciem dla networkingu są dzisiaj nowe technologie, w tym biznesowe portale społecznościowe; dzięki nim można dotrzeć do niedostępnych na co dzień ekspertów i top menedżerów.

Media społecznościowe ułatwiają też personal branding, czyli budowanie osobistej marki, z którą łatwiej osiągnąć pożądaną przez ponad połowę polskich pracowników pozycję liderów opinii. Lidia Czarkowska zwraca jednak uwagę na malejącą efektywność aktywności w mediach społecznościowych, gdzie mamy dziś nadmiar opinii i komentarzy. Coraz trudniej jest się więc wyróżnić.

To częsty problem początkujących pracowników, którym Fred Sievert podsuwa dwa sposoby wymagające sporo wysiłku i cierpliwości. Według niego warto nie tylko dobrze zapamiętać misję firmy, ale też kierować się nią w swoich decyzjach w pracy. Przy sceptycznym podejściu młodego pokolenia do korporacyjnych misji rada Sieverta nie jest łatwa do zastosowania. Jednak i tak jest łatwiejsza niż ta, którą amerykański ekspert często omawia w swoich wystąpieniach.

Zrozumieć finanse

Według Sievrta, chcąc znaleźć się w gronie korporacyjnych high potentials, trzeba zrozumieć finansowe podstawy biznesu swej firmy – sięgając po jej sprawozdania finansowe. Nie chodzi jednak o szczegółową analizę bilansu i rachunku wyników, lecz o zrozumienie sześciu najważniejszych danych. Trzech z rachunku wyników (łączne przychody, koszty oraz zysk) i trzech z bilansu (aktywa, pasywa i kapitał własny netto).

Warto przygotować arkusz kalkulacyjny i wpisywać tam sześć danych ze sprawozdań finansowych firmy. Pozwoli to śledzić, jak jej wyniki zmieniają się w czasie, i dostrzec pewne trendy. Zrozumienie finansów pozwoli zadać kluczowe pytanie o czynniki decydujące o zyskowności biznesu, co nie tylko może pomóc trafić do grona talentów, ale też przyda się w miarę awansowania w organizacji.

Zdaniem Sieverta niezależnie od oficjalnych deklaracji młodzi ludzie nie powinni liczyć na to, że firma zajmie się ich rozwojem. Starsi pracownicy i menedżerowie są zwykle tak zajęci, że nie mają na to czasu. Najlepiej więc samemu zadbać o swój rozwój.

– Wyznaczaj granice – nie daj się zaorać w pracy. Nie szukaj potwierdzenia swojej wartości u innych, lecz buduj to poczucie w sobie – to niektóre z rad popularnej kanadyjskiej influencerki HR, która po kilku latach pracy w rekrutacji postawiła na karierę w mediach społecznościowych. Jest przedstawicielką szybko rosnącej grupy internetowych doradców (coachów) kariery, młodych i kierujących się do młodej widowni, która nie sięga po książkowe poradniki.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
GUS: Polacy ruszyli po wiedzę. Zdobywają ją inaczej niż kiedyś
Praca
Ani szkoły, ani pracy. Ubywa młodych Polaków "trzy razy nie"
Praca
W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia