Służba cywilna: dla kogo mianowanie

Pracownik służby cywilnej, który chce uzyskać mianowanie, musi posiadać tytuł magistra lub równorzędny oraz znać co najmniej jeden język obcy. Wymagane jest także pomyślne przejście postępowania kwalifikacyjnego.

Publikacja: 22.11.2015 08:30

Służba cywilna: dla kogo mianowanie

Foto: 123RF

Członkami korpusu są zarówno pracownicy służby cywilnej zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych na podstawie umowy o pracę, jak i urzędnicy – zatrudnieni na podstawie mianowania (art. 3 ustawy o służbie cywilnej; dalej: u.s.c.). Zarówno pracownik, jak i urzędnik, służby cywilnej musi spełniać wymagania kwalifikacyjne określone w art. 4 u.s.c., czyli:

- być obywatelem polskim (cudzoziemcy, będący obywatelami Unii Europejskiej lub innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia na terytorium Polski mogą ubiegać się o wolne stanowisko tylko za zgodą szefa służby cywilnej),

- korzystać z pełni praw publicznych,

- nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,

- posiadać kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy oraz

- cieszyć się nieposzlakowaną opinią.

Osoba, która chce ubiegać się o mianowanie, musi spełnić także dodatkowe wymagania z art. 40 u.s.c., tj.:

- być pracownikiem służby cywilnej,

- posiadać co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej lub

- uzyskać zgodę dyrektora generalnego urzędu na przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego przed upływem tego terminu, ale nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od nawiązania stosunku pracy w służbie cywilnej,

- posiadać tytuł zawodowy magistra lub równorzędny,

- znać co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej lub jeden z następujących języków obcych: arabski, białoruski, chiński, islandzki, japoński, norweski, rosyjski bądź ukraiński,

- być żołnierzem rezerwy lub nie podlegać powszechnemu obowiązkowi obrony.

Przykład:

Osoba chcąca ubiegać się o mianowanie w służbie cywilnej zna język francuski, co potwierdza uzyskany przez nią certyfikat TFI. Rodzaje dokumentów potwierdzających znajomość języka obcego, o którym mowa w art. 40 pkt 4 u.s.c., określono w załączniku nr 2 do rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Należy do nich m.in. certyfikat Test de Français International (TFI) z zastrzeżeniem, że wymagane jest co najmniej 605 pkt.

Zgłoszenie lub wniosek

Zasadą jest, że aby uzyskać mianowanie, pracownik służby cywilnej musi pomyślnie przejść postępowanie kwalifikacyjne prowadzone przez Krajową Szkołę Administracji Publicznej (KSAP). Posiadanie przez absolwenta KSAP wiedzy, umiejętności i predyspozycji niezbędnych do wypełniania zadań służby cywilnej sprawdza się jednak w toku kształcenia w KSAP i potwierdza dyplomem jej ukończenia, w związku z czym absolwenci KSAP, którzy podjęli pracę w służbie cywilnej i są zainteresowani uzyskaniem mianowania, nie muszą przystępować do postępowania kwalifikacyjnego. Nie dotyczy ich także wymóg posiadania stażu pracy w służbie cywilnej. Absolwenci KSAP składają do szefa służby cywilnej wniosek o mianowanie. Natomiast pozostali pracownicy służby cywilnej ubiegający się o mianowanie powinni złożyć zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego.

Wzór zgłoszenia do postępowania kwalifikacyjnego dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie oraz wzór wniosku o mianowanie dla absolwentów KSAP są ustalane i publikowane przez szefa służby cywilnej w Biuletynie Informacji Publicznej KPRM (http://bip.kprm.gov.pl).

Takie zgłoszenia i wnioski składa się w okresie od 1 stycznia do 31 maja. Dyrektor generalny właściwego urzędu potwierdza spełnianie przez pracownika służby cywilnej składającego zgłoszenie lub wniosek warunków kwalifikacyjnych określonych w art. 4 pkt 1–3 u.s.c. (obywatelstwo polskie, korzystanie z pełni praw publicznych oraz brak skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe) oraz dodatkowych wymogów z art. 40 u.s.c. Umieszczony na formularzu podpis dyrektora powinien być opatrzony czytelną imienną pieczęcią.

Postępowanie kwalifikacyjne

Postępowanie kwalifikacyjne prowadzi KSAP, która ogłasza informacje o tym postępowaniu w swoim Biuletynie Informacji Publicznej (http://bip.ksap.gov.pl). Sposób przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego określono w art. 43 u.s.c. oraz w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2009 r. (dalej: rozporządzenie).

W celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego w danym roku dyrektor KSAP powołuje, liczący co najmniej 8 członków, zespół sprawdzający (dalej: zespół), który obraduje na posiedzeniach. Pracami tego zespołu kieruje przewodniczący. W pracach zespołu mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów przedstawiciele szefa służby cywilnej, który sprawuje nadzór nad zgodnym z przepisami przebiegiem postępowania kwalifikacyjnego, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości nakazuje usunięcie naruszenia prawa. Do kompetencji zespołu należy m.in. sprawdzenie prawidłowości i kompletności zgłoszeń do postępowania kwalifikacyjnego.

Niekompletne lub nieprawidłowe zgłoszenie jest zwracane osobie, która je wniosła, przez zespół za pokwitowaniem odbioru, w celu uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni. Zwracając zgłoszenie, wskazuje się jego braki lub wady, wymagające uzupełnienia lub poprawienia.

Wskazany wyżej termin na usunięcie braków lub wad zgłoszenia uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem uzupełnione lub poprawione zgłoszenie zostało złożone w siedzibie KSAP albo nadane w placówce pocztowej.

Natomiast w sytuacji, gdy dana osoba nie dokona uzupełnienia lub poprawienia swojego zgłoszenia w wyznaczonym terminie albo uzupełnione lub poprawione zgłoszenie nie potwierdzi spełnienia przez nią warunków przystąpienia do postępowania kwalifikacyjnego, zespół zawiadamia o tym tego kandydata, za pokwitowaniem odbioru.

Przeprowadzenie sprawdzianu

W toku postępowania kwalifikacyjnego zespół przeprowadza pisemny sprawdzian, w trakcie którego w odrębnych częściach sprawdza się wiedzę i umiejętności niezbędne do wypełniania zadań służby cywilnej. Termin i miejsce przeprowadzenia sprawdzianu ustala dyrektor KSAP w porozumieniu z Szefem Służby Cywilnej, co najmniej na 30 dni przed sprawdzianem. Informację o terminie i miejscu sprawdzianu dyrektor KSAP niezwłocznie ogłasza w BIP KSAP. Informację tę ogłasza się również w BIP KPRM.

Zakres tematyczny obejmuje:

- w części sprawdzianu sprawdzającej wiedzę – wybrane zagadnienia z prawa, administracji publicznej, finansów publicznych, polityki zagranicznej i organizacji międzynarodowych, organizacji i zarządzania oraz zagadnień społecznych i ekonomicznych (wykaz tych zagadnień jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia i np. z zakresu prawa obejmuje: źródła prawa, prawo konstytucyjne, instytucje polityczne, prawo administracyjne, sądownictwo – w tym administracyjne, dostęp do informacji publicznej, ochronę danych osobowych, ochronę informacji niejawnych, służbę cywilną, prawo międzynarodowe publiczne oraz prawo Unii Europejskiej),

- w części sprawdzianu sprawdzającej umiejętności – umiejętność rozwiązywania problemów oraz umiejętność analizy i wykorzystania informacji.

Część sprawdzianu sprawdzająca wiedzę ma formę testu wyboru i składa się z 90 pytań. Za prawidłową odpowiedź na dane pytanie przyznaje się 1 punkt, za brak odpowiedzi albo za odpowiedź nieprawidłową – 0 punktów. Część sprawdzianu sprawdzająca wiedzę trwa 90 minut.

Natomiast część sprawdzianu sprawdzająca umiejętności ma formę testu psychologicznego lub zadań. Ta część sprawdzianu jest oceniana w skali od 0 do 60 punktów. Trwa ona odpowiednio do zastosowanego testu lub zadań, ale nie krócej niż 60 minut i nie dłużej niż 120 minut.

Sprawdzian przeprowadza się w sali egzaminacyjnej, w warunkach zapewniających samodzielną pracę, pod nadzorem co najmniej dwóch członków zespołu. Osoba uczestnicząca w sprawdzianie otrzymuje materiały i arkusze odpowiedzi opatrzone pieczęcią KSAP. Uwzględnia się tylko odpowiedzi udzielone na arkuszach opatrzonych tą pieczęcią. W czasie sprawdzianu nie można korzystać z materiałów innych niż dostarczone przez zespół, porozumiewać się z innymi osobami ani używać urządzeń służących przechowywaniu, przekazywaniu lub odbiorowi informacji.

Przykład:

Osoba uczestnicząca w sprawdzianie źle się poczuła, w związku z czym konieczne było opuszczenie przez nią sali egzaminacyjnej. W czasie sprawdzianu członek zespołu sprawdzającego może, w wyjątkowych przypadkach, wyrazić zgodę na opuszczenie sali przez osobę uczestniczącą w sprawdzianie. Opuszczenie sali bez takiej zgody oznaczałoby jednak zakończenie udziału w danej części sprawdzianu. Ponadto osoba, która podczas sprawdzianu posługiwałaby się materiałami innymi niż dostarczone przez zespół sprawdzający, porozumiewała się z innymi osobami, korzystała z urządzeń służących przechowywaniu, przekazywaniu lub odbiorowi informacji, zakłócała przebieg sprawdzianu lub opuściła salę z otrzymanymi materiałami lub arkuszami odpowiedzi, podlegałaby wykluczeniu z udziału w sprawdzianie.

Niezwłocznie po zakończeniu danej części sprawdzianu przez osobę biorącą w nim udział jej praca podlega kodowaniu. Rozkodowania prac dokonuje się po sprawdzeniu wszystkich prac.

Ustalenie wyników

Wyniki postępowania kwalifikacyjnego są wyrażane w punktach. Punkty przyznaje się osobno za każdą część sprawdzianu. Warunkiem zakończenia sprawdzianu z wynikiem pozytywnym jest uzyskanie co najmniej: 30 punktów – z części sprawdzianu sprawdzającej wiedzę, 20 punktów – z części sprawdzianu sprawdzającej umiejętności oraz 90 punktów – z obu części sprawdzianu w sumie. Zsumowane wyniki podlegają uszeregowaniu w porządku malejącym i są publikowane w BIP KPRM.

Przykład:

Osoba uczestnicząca w postępowaniu kwalifikacyjnym zakończyła je z negatywnym wynikiem. Kwestionuje jednak ten wynik, w związku z czym chce wystąpić do sądu. W postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2012 r. (sygn. I OSK 2899/12) wyjaśniono, że postępowanie kwalifikacyjne służby cywilnej nie kończy się indywidualnym aktem administracyjnym, decyzją czy uchwałą. Ocena pracy pisemnej w takim postępowaniu nie stanowi aktu ani czynności z zakresu administracji publicznej i nie może być poddana kontroli sądu administracyjnego. Natomiast w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 22 sierpnia 2012 r. (sygn. VII SAB/Wa 44/12) stwierdzono, że wynik postępowania kwalifikacyjnego nie oznacza także powstania roszczenia ze stosunku pracy.

Decyduje suma punktów

Szef służby cywilnej dokonuje w ramach limitu mianowania pracownika służby cywilnej, który ukończył w danym roku postępowanie kwalifikacyjne z pozytywnym wynikiem i z miejscem uprawniającym do mianowania lub ukończył KSAP. Miejsce uprawniające do mianowania zajmują kolejne osoby według sumy punktów uzyskanych przez nie w postępowaniu kwalifikacyjnym, uporządkowanych malejąco, które mieszczą się w limicie mianowań. Limit ten jest pomniejszony o liczbę absolwentów KSAP, którzy uzyskują mianowanie w danym roku. Może się więc zdarzyć, że osoba, która pomyślnie przeszła postępowanie kwalifikacyjne, i tak nie uzyska mianowania, gdyż ma za mało punktów, w związku z czym nie zmieściła się w limicie.

Z dniem mianowania dotychczasowy stosunek pracy przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania. Urzędnik składa ślubowanie o treści określonej w art. 50 u.s.c. Natomiast dyrektor generalny przyznaje mu, w terminie siedmiu dni od dnia mianowania, najniższy stopień służbowy przysługujący od dnia mianowania. Sąd Najwyższy w wyroku z 10 kwietnia 2014 r. (sygn. II PK 259/13, OSNP 2015/7/92) stwierdził, że w sprawie o ustalenie zobowiązania Szefa Służby Cywilnej do wydania aktu mianowania przysługuje droga administracyjna.

podstawa prawna: art. 3–5, art. 7, art. 40–51 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1111 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (DzU z 2009 r., nr 218, poz. 1695)

Zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego

W jakiej formie

Zgłoszenia składa się bezpośrednio w siedzibie KSAP (ul. Wawelska 56, 00-922 Warszawa) albo drogą pocztową pod adresem KSAP z dopiskiem: zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego. W razie złożenia zgłoszenia drogą pocztową za datę jego złożenia uważa się datę nadania w placówce pocztowej. Formularz zgłoszenia można wypełnić i wydrukować za pośrednictwem internetowego systemu zgłoszeń KSAP (http://ksap.gov.pl). Zgłoszenie powinno być jednak złożone w oryginale z własnoręcznymi podpisami.

Koszt postępowania

Osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego musi wnieść za nie opłatę w wysokości 35 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2016 r. płaca minimalna będzie wynosić 1850 zł, a 35 proc. tej kwoty to 647,50 zł. Opłata ta stanowi przychód KSAP i powinna być wniesiona na jej rachunek bankowy. Dowód wniesienia opłaty dołącza się do zgłoszenia. Zgłoszenie złożone bez dowodu wniesienia opłaty uważa się za niekompletne.

Maksymalna liczba mianowań

Limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy określa ustawa budżetowa. Szef służby cywilnej, w terminie 14 dni od opublikowania tej ustawy, podaje do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów maksymalną liczbę nowych mianowań w danym roku.

Członkami korpusu są zarówno pracownicy służby cywilnej zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych na podstawie umowy o pracę, jak i urzędnicy – zatrudnieni na podstawie mianowania (art. 3 ustawy o służbie cywilnej; dalej: u.s.c.). Zarówno pracownik, jak i urzędnik, służby cywilnej musi spełniać wymagania kwalifikacyjne określone w art. 4 u.s.c., czyli:

- być obywatelem polskim (cudzoziemcy, będący obywatelami Unii Europejskiej lub innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia na terytorium Polski mogą ubiegać się o wolne stanowisko tylko za zgodą szefa służby cywilnej),

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona