Bombardier ratuje dział taboru szynowego

Producent samolotów regionalnych Bombardier podał, że bank Caisse de depots et placements z Quebecu, zarządzający funduszem emerytalnym sektora publicznego tej prowincji kupi za 1,5 mld dolarów udział 30 proc. w dziale taboru szynowego

Publikacja: 20.11.2015 15:33

Bombardier ratuje dział taboru szynowego

Foto: Bloomberg

Sprzedaż tego udziału została uzgodniona po dokonaniu przeglądu strategicznych opcji dla działu Bombardier Transportation, włącznie z wprowadzeniem go na giełdę. Transakcja wyceniająca dział na 5 mld dolarów wskazuje, że kierownictwo zrezygnowało na razie z planów tego debiutu. Pierwsza informacja o rozmowach Bombardiera z CDP pojawiła się w październiku.

Bank podjął decyzję po rządzie prowincji Quebec, który w ubiegłym miesiącu postanowił zasilić sumą miliarda dolarów program produkcji samolotów regionalnych serii C (CSeries).

Dział taboru szynowego będzie kierowany przez nowy 7-osobowy zarząd, trzech członków mianuje bank. Jeśli dział wykona lepiej swój biznes plan, to udział CDP będzie maleć o 2,5 proc. rocznie do minimalnego progu 25 proc. Jeśli z kolei będą problemy z realizacją biznes planu, to bank będzie zwiększać swój udział o 2,5 proc. rocznie do maksimum 42,5 proc.

We wrześniu Bombardier odrzucił ofertę Beijing Infrastructure Investment Co kupna większościowego udziału w dziale transportu, która wyceniała go na 7-8 mld dolarów wraz z długiem.

Rząd zastanawia się

Rząd Quebecu nadal rozpatruje prośbę o pomoc Bombardiera — podał minister ds. innowacji, Navdeep Bains podał, że główna kwestia polega na tym, czy ta pomoc nie będzie zbyt ryzykowna. Nowy minister, wraz z rządem od 2 tygodni, wyjaśnił prasie, że rozmawiał z prezesem Alainem Bellemare, by upewnić się, że wszelka pomoc firmie z Montrealu będzie dobra dla podatników. Zapytany, czy miliard dolarów na program CSeries jest ryzykowny odpowiedział: — To jest część procedury sprawdzania ksiąg.

Nie chciał ujawnić, o jaką sumę wystąpił Bombardier. — Nie chcę publicznie negocjować, ale nie ma wątpliwości, że to oni wystąpili o pomoc. Minister dodał, że zapewni, by wszelka pomoc była zgodna z ustawą o handlu międzynarodowym. Bezpośrednie subwencje eksportowe naruszają je, a według ekspertów nawet wsparcie programu CSeries przez rząd można zakwestionować w WTO.

Kanada i Brazylia prowadziły zaciekłą wojnę handlową w latach 90. wzajemnie oskarżając się o subwencjonowanie Embraera i Bombardiera. Podobny spór tym razem mógłby skłonić do udziału nowe kraje, bo odrzutowce serii C mają konkurować z samolotami Airbusa i Boeinga.

Sprzedaż tego udziału została uzgodniona po dokonaniu przeglądu strategicznych opcji dla działu Bombardier Transportation, włącznie z wprowadzeniem go na giełdę. Transakcja wyceniająca dział na 5 mld dolarów wskazuje, że kierownictwo zrezygnowało na razie z planów tego debiutu. Pierwsza informacja o rozmowach Bombardiera z CDP pojawiła się w październiku.

Bank podjął decyzję po rządzie prowincji Quebec, który w ubiegłym miesiącu postanowił zasilić sumą miliarda dolarów program produkcji samolotów regionalnych serii C (CSeries).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje