Rz: Mamy wysyp upadłości biur turystycznych. Są informacje, że klienci nie mają kontaktu z rezydentami, a nawet pracownikami biura. Czy informacja o upadłości zwalnia pracowników z obowiązku świadczenia pracy?
Piotr Zimmerman: Żadna informacja, niebędąca oficjalnie wypowiedzeniem umowy o pracę, nie zwalnia pracownika z obowiązku świadczenia pracy. Właśnie dlatego pracownicy i ich wynagrodzenie są specjalnie chronieni przez prawo, żeby nie musieli z obawy przed nieotrzymaniem pensji w przyszłości porzucać pracy i narażać pracodawcy na jeszcze większe szkody. Powinni zatem dołożyć wszelkich starań i wykonywać lojalnie swoje obowiązki, zmniejszając w miarę możliwości szkody spowodowane niewypłacalnością.
Być może szefowie firmy zakazują im kontaktów z klientami. Czy ważniejsza jest lojalność wobec szefa czy kontrahenta?
Odpowiedź jest prosta: pracownik zobowiązany jest do wykonywania poleceń służbowych i jeżeli otrzyma od szefa polecenie zamknięcia biura i nieodbierania telefonów, to musi je wykonać. Całość odpowiedzialności, w tym względem klientów, ponosi pracodawca, czyli zarząd biura podróży.
A czy takiego szefa można pociągnąć do odpowiedzialności?