Czy banki będą sprzedawać lodówki

Instytucje finansowe wiedzą o naszych preferencjach więcej niż portale społecznościowe.

Publikacja: 08.10.2015 20:45

Czy banki będą sprzedawać lodówki

Foto: 123RF

Presja ze strony nowych konkurentów – m.in. operatorów telekomunikacyjnych i firm z rynku nowych technologii oferujących m.in. płatności w oderwaniu od usług finansowych – sprawia, że banki szukają nowych form działania. Chcą przejść od kart płatniczych i aplikacji mobilnych do roli „asystenta zakupowego", który nie tylko umożliwi transakcję, ale także doradzi, co, gdzie i za ile kupić.

– Bankowość w czystej postaci jest coraz mniej opłacalna. Ostatnio pojawił się wywiad z prezesem Alior Banku Wojciechem Sobierajem, w którym mówił wręcz, że banki komercyjne się kończą – mówi Piotr Cichoń odpowiedzialny za finanse i bankowość w firmie Ericpol. – Dlatego sięgają po najróżniejsze formy sprzedaży. I to nie tylko swoich produktów, ale również innych dostawców.

Najprostszym przykładem takich działań są rabaty oferowane przez kilka polskich banków we współpracy z sieciami handlowymi. Przykład przyszedł zza oceanu – Bank of America od kilku lat stosuje popularne w USA kupony rabatowe dla swoich klientów.

Są też inne przykłady. – Jedna z amerykańskich firm finansuje na przykład zakup paneli słonecznych wybranego producenta – wskazuje Piotr Cichoń.

Podobnie jest ze współpracą z operatorami sieci komórkowych. – Obie strony korzystają z efektu skali, z ogromnej bazy klientów. Łączą systemy sprzedażowe i sieci placówek – klienci jednej i drugiej firmy stają się klientami wspólnymi. Dla odbiorcy to zysk. Jeżeli na przykład zasilania karty dokonamy z danego rachunku, to otrzymamy jakiś procent więcej – mówi ekspert Ericpolu.

To jednak tylko początek. – Klienci akceptują to, że bank analizuje informacje o nich. Wiedzą, że to się dzieje, więc dlaczego nie mieliby na tym skorzystać. To szansa na uatrakcyjnienie zakupów w oparciu o zebrane dane o transakcjach – mówiła „InformationWeek" Teresa Epperson z AlixPartners. Z analiz rynku amerykańskiego wynika, że od 50 do 60 proc. użytkowników komórek w wieku od 18 do 44 lat korzysta z jakiejś formy rabatów przyznawanych przez aplikacje mobilne.

Banki analizują również zachowania klientów na portalach społecznościowych. – Już obecnie bank jest w stanie na tej podstawie podjąć decyzję o kredycie – dodaje Cichoń.

– Można sobie wyobrazić, że za jakiś czas rozpocznie się konsolidacja. Portale bankowe są bezpieczne, mają duże możliwości, podlegają dość rygorystycznym przepisom. Jeśli banki mogłyby zaoferować klientom atrakcyjne ceny, to przy użyciu aplikacji bankowej czy strony WWW można by bezpiecznie i komfortowo robić zakupy – mówi Piotr Cichoń. I dodaje, że Ericpol wykonał trzy wdrożenia tego typu tylko w ostatnim roku. Jedno z nich dotyczyło połączenia portalu bankowego z systemem partnera w celu sprzedaży kart płatniczych wraz z pakietem usług sportowo-rekreacyjnych.

Materiał powstał we współpracy z firmą Ericpol

Presja ze strony nowych konkurentów – m.in. operatorów telekomunikacyjnych i firm z rynku nowych technologii oferujących m.in. płatności w oderwaniu od usług finansowych – sprawia, że banki szukają nowych form działania. Chcą przejść od kart płatniczych i aplikacji mobilnych do roli „asystenta zakupowego", który nie tylko umożliwi transakcję, ale także doradzi, co, gdzie i za ile kupić.

– Bankowość w czystej postaci jest coraz mniej opłacalna. Ostatnio pojawił się wywiad z prezesem Alior Banku Wojciechem Sobierajem, w którym mówił wręcz, że banki komercyjne się kończą – mówi Piotr Cichoń odpowiedzialny za finanse i bankowość w firmie Ericpol. – Dlatego sięgają po najróżniejsze formy sprzedaży. I to nie tylko swoich produktów, ale również innych dostawców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii