M3 dla tych, którzy strzegą premiera i prezydenta

Jeśli funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu chce otrzymać mieszkanie, musi zgłosić w tej sprawie wniosek. Podobnie wtedy, gdy jest zainteresowany większym lokum.

Publikacja: 16.08.2015 14:00

Funkcjonariuszowi BOR pozostającemu w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miej

Funkcjonariuszowi BOR pozostającemu w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości oddalonej od tej o nie więcej niż 100 kilometrów.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Funkcjonariuszowi pozostającemu w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości oddalonej od tej o nie więcej niż 100 kilometrów. Stanowi o tym art. 76 ust. 1 ustawy z 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (dalej ustawa o BOR). Przyznając funkcjonariuszowi mieszkanie o określonej powierzchni, uwzględnia się liczbę członków jego rodziny.

Jaki metraż

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 czerwca 2002 r. w sprawie lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu (dalej rozporządzenie) funkcjonariuszowi przydziela się lokal o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej liczbie przysługujących mu norm zaludnienia. Norma wynosi od 7 do 10 mkw. powierzchni mieszkalnej, którą stanowi metraż pokoi znajdujących się w mieszkaniu (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

Przy przydziale uwzględnia się następujące normy zaludnienia:

- generałom oraz innym oficerom zajmującym stanowiska służbowe oznaczone w etacie stopniem generała – lokal o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej trzem normom zaludnienia, nie mniejszy niż dwa pokoje z kuchnią,

- oficerom zajmującym stanowiska służbowe oznaczone w etacie stopniem pułkownika oraz oficerom od stopnia majora – lokal o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej dwóm normom zaludnienia, nie mniejszy niż pokój z kuchnią,

- pozostałym funkcjonariuszom – jedna norma zaludnienia.

Przy przydzielaniu lokali mieszkalnych uwzględnia się po jednej normie zaludnienia dla każdego członka rodziny funkcjonariusza (§ 2 ust. 3 rozporządzenia).

Członkami rodziny funkcjonariusza, których bierze się pod uwagę przy przydziale, są zgodnie z art. 77 ustawy o BOR pozostający z funkcjonariuszem we wspólnym gospodarstwie:

- małżonek,

- dzieci (własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej), pozostające na jego utrzymaniu, ale nie dłużej niż do ukończenia przez nie 25 lat,

- rodzice funkcjonariusza i jego małżonka będący na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli ze względu na wiek albo inwalidztwo albo inne okoliczności są niezdolni do wykonywania zatrudnienia; za rodziców uważa się też ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające.

Ponadstandardowa powierzchnia

5 sierpnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 2 lipca 2015 r. modyfikujące rozporządzenie w sprawie lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy BOR. Zmiany dotyczą zasad przyznawania lokalu o powierzchni mieszkalnej mniejszej bądź większej od tej należnej funkcjonariuszowi zgodnie z normami zaludnienia. Poprzednio szef BOR w szczególnie uzasadnionym przypadku mógł przydzielić funkcjonariuszowi lokal o powierzchni mieszkalnej większej od przysługującej zgodnie z normami. Natomiast obecnie (w myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia) szef BOR ma prawo przydzielić funkcjonariuszowi, na jego wniosek lub za jego pisemną zgodą, lokal mieszkalny o powierzchni mieszkalnej:

- większej (do 20 mkw.),

- mniejszej w stosunku do powierzchni przysługującej tej osobie zgodnie z normami zaludnienia. Przy czym przydział mniejszego lokalu nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania takiego o powierzchni odpowiadającej należnym mu normom.

Co w piśmie

Szef BOR przydziela mieszkanie zainteresowanemu wyłącznie na jego wniosek (§ 5 ust. 1 rozporządzenia), który w szczególności powinien zawierać:

- imię i nazwisko, stopień, stanowisko służbowe, wskazanie komórki organizacyjnej BOR, w której funkcjonariusz pełni służbę, datę przyjęcia lub zwolnienia ze służby oraz datę mianowania na funkcjonariusza służby stałej,

- oświadczenie funkcjonariusza o członkach rodziny, których uwzględnia się przy przydziale lokalu oraz o przysługujących im mieszkaniach lub domach jednorodzinnych, a także otrzymanej przez nich pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe,

- oświadczenie funkcjonariusza o ilości przysługujących mu norm zaludnienia,

- oświadczenie funkcjonariusza o dotychczasowym lokalu, otrzymanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe lub ekwiwalencie pieniężnym w zamian za rezygnację z kwatery,

- uzasadnienie wniosku,

- opinię szefa komórki organizacyjnej BOR, w której funkcjonariusz pełni służbę,

- adnotacje komórki BOR właściwej w sprawach kadrowych o przebiegu służby funkcjonariusza.

Złożone wnioski rejestruje się w kolejności wpływu, a następnie na ich podstawie do 31 października każdego roku sporządza się lub uaktualnia listę oczekujących na przydział. Kolejność przydziału mieszkań funkcjonariuszom ustala się, biorąc pod uwagę następujące kryteria (§ 6 ust. 1 rozporządzenia):

- brak mieszkania albo konieczność poprawy dotychczasowych warunków mieszkaniowych z uwzględnieniem czasu oczekiwania na przydział,

- kwalifikacje zawodowe, przydatność do służby i okres służby.

Ze względu na ważny interes służby przydział lokalu może nastąpić z pominięciem ustalonej kolejności.

Funkcjonariusz, któremu przydzielono mieszkanie, musi zwolnić poprzednio zajmowane pozostające w zasobach jednostki samorządu terytorialnego, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu organów oraz innego pracodawcy nie później niż w ciągu 30 dni od podpisania protokołu przyjęcia lokalu (§ 7 ust. 1 rozporządzenia). Z dniem podpisania protokołu funkcjonariusz ponosi wydatki na czynsz i inne opłaty za świadczenia związane z eksploatacją mieszkania.

—dr Anna Ryl

podstawa prawna: art. 76 i 77 ustawy z 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 170; ost. zm. DzU z 2014 r., poz. 1822)

podstawa prawna: § 2, 3, 5, 6, 7 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 czerwca 2002 r. w sprawie lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu (DzU z 2002 r. nr 99, poz. 899; ost. zm. DzU z 2015 r., poz. 1009)

Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wierzyciel powinien sprawdzić, czy dłużnik jeszcze żyje
Za granicą
Polacy niewpuszczeni na obchody wyzwolenia obozu w Ravensbrück
Sfera Budżetowa
Setki milionów dla TVP po cichu. Posłowie w Komisji Finansów Publicznych zdecydowali
Zawody prawnicze
Prokuratura Krajowa podjęła kolejne działania ws. Ewy Wrzosek