TAP rozbudowuje flotę, Garuda zdecyduje w tym roku

TAP Air Portugal podpisał z Airbusem kontrakt kupna 53 samolotów w ramach zwiększania floty. Indonezyjska Garuda zadecyduje do końca roku o wyborze dostawcy 30 samolotów szerokokadłubowych

Publikacja: 15.11.2015 13:05

TAP rozbudowuje flotę, Garuda zdecyduje w tym roku

Foto: 123rf.com

Flagowy przewoźnik portugalski zadatkował kupno 14 samolotów A330-900neo i 39 z rodziny A320 (15 A320neo i 24 A321neo) o wartości 8,6 mld dolarów w cenach katalogowych. Oznacza to zmianę poprzedniego zamówienia na dwanaście A350-900 na A330-900neo.

Podpisanie kontraktu stało się możliwe po udzieleniu przez odchodzący rząd centrowo-prawicowy zgody na prywatyzację zadłużonej i nierentownej linii dla uniknięcia jej rychłego bankructwa. Rząd zgodził się na taki zakup mimo zastrzeżeń ugrupowań lewicowych, które były przeciwne sprzedaży przewoźnika i teraz po obaleniu rządu mogą podjąć próbę wypowiedzenia tego kontraktu

Garuda zastanawia się nad wyborem

Garuda Indonesia zadecyduje do końca roku, czy kupi 30 samolotów szerokokadłubowych o wartości 9 mld dolarów u Airbusa czy u Boeinga — oświadczył jej prezes Arif Wibowo.

Ten przewoźnik podpisał w czerwcu podczas salonu lotniczego pod Paryżem listy intencyjne na kupno 30 A350 Airbusa i 30 B787 Dreamliner Boeinga, ale zrealizuje tylko jeden zakup. Przedstawiciele obu producentów wywierają od tamtej pory nacisk na przewoźnika, aby zamienił wstępne zamówienie na potwierdzone.

- Nadal porównujemy oba samoloty, ale wybierzemy tylko jeden — stwierdził Wibowo. Linia chce wymienić kupione wcześniej A330 używane na średnich i długich trasach w Azji i czasami w niektórych lotach do Europy.

W I półroczu Garuda miała zysk netto 27,7 mln dolarów po stracie 203 mln rok wcześniej, ale II półrocze będzie trudne — uważa jej szef od grudnia 2014. Głównymi czynnikami decydującymi o wyborze są zużycie paliwa i koszty operacyjne, bo przewoźnik dąży do obniżenia kosztów, aby wytrzymać konkurencję w Azji, gdzie istnieje nadpodaż mocy przewozowych.

Garuda negocjuje ponadto z Airbusem i producentem maszyn turbośmigłowych ATR kwestię odroczenia odbioru samolotów, przewidzianych do wykupienia w najbliższych 2 latach. W 2016 r. miała odebrać dziewięć ATR-72, teraz chce wziąć tylko trzy. Indonezyjczycy mają nadzieję, że uda im się odroczyć również odbiór kilku z sześciu kupiących A330, przewidzianych do dostawy w 2017 r. Chcą tez zmienić zamówienie na A330 na nowsze AA330neo.

Flagowy przewoźnik portugalski zadatkował kupno 14 samolotów A330-900neo i 39 z rodziny A320 (15 A320neo i 24 A321neo) o wartości 8,6 mld dolarów w cenach katalogowych. Oznacza to zmianę poprzedniego zamówienia na dwanaście A350-900 na A330-900neo.

Podpisanie kontraktu stało się możliwe po udzieleniu przez odchodzący rząd centrowo-prawicowy zgody na prywatyzację zadłużonej i nierentownej linii dla uniknięcia jej rychłego bankructwa. Rząd zgodził się na taki zakup mimo zastrzeżeń ugrupowań lewicowych, które były przeciwne sprzedaży przewoźnika i teraz po obaleniu rządu mogą podjąć próbę wypowiedzenia tego kontraktu

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego