Ile metrów da ci deweloper

Powoli rośnie zainteresowanie większymi lokalami. Inwestorzy jednak stawiają nadal na mieszkaniowe kompakty.

Publikacja: 01.10.2015 14:34

Warszawskie osiedle Hubertus

Warszawskie osiedle Hubertus

Foto: Materiały Inwestora

Jak duże jest zainteresowanie większymi mieszkaniami? Czy w ofercie deweloperów nadal dominują lokale kompaktowe? Jak zmieniają się preferencje klientów? Sondę prezentuje Kamil Niedźwiedzki, analityk portalu Dompress.pl:

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp:

- Powierzchnie mieszkań zależą od charakteru inwestycji. Te zlokalizowane w centrach miast przyciągają głównie inwestorów kupujących mieszkania na wynajem. Są oni zainteresowani kompaktowymi, funkcjonalnymi lokalami o mniejszej powierzchni.

Takie mieszkania oferujemy na przykład w krakowskiej inwestycji 5 Dzielnica, gdzie ponad 70 proc. oferty stanowią lokale jedno - i dwupokojowe. Klienci poszukujący mieszkań dla siebie zaczynają się interesować większymi metrażami.

Jest to związane przede wszystkim z większą zdolnością nabywczą kupujących, która jest między innymi efektem kolejnych obniżek stóp procentowych. W naszej ofercie są projekty, w których udział mieszkań dwu- czteropokojowych z 30 proc. w pierwszym etapie budowy inwestycji wzrósł do ponad 50 proc. w kolejnej. To odpowiedź na obecne potrzeby klientów.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska:

- Średnia powierzchnia mieszkań się zmienia. Klienci powoli wymieniają pierwsze mieszkania na większe, a osoby kupujące swój pierwszy lokal częściej wybierają dwa pokoje niż kawalerki. W segmencie mieszkań trzypokojowych królują kompaktowe lokale o mniejszym metrażu.

Mieszkania o powierzchni powyżej 100 mkw. to rynek wymagającego klienta, poszukującego zazwyczaj docelowego lokalu. Mieszkania dla tej grupy osób projektujemy w każdej inwestycji. Rozkładowe lokale na ogół szybko znajdują nabywców. Duże zainteresowanie klientów największymi lokalami budowanymi w pierwszym etapie warszawskiego osiedla Kolska od Nowa skłoniło nas do rozszerzenia oferty tego typu mieszkań.

Tomasz Sznajder, wiceprezes zarządu Polnord:

- Podążamy za gustami i potrzebami klientów, a te jasno pokazują, że już od kilku lat w centrum zainteresowań znajdują się lokale o powierzchni do 60 mkw. Takie mieszkania można znaleźć we wszystkich naszych inwestycjach: od Trójmiasta i Szczecina, przez Olsztyn, Łódź, aż po Warszawę. Zmiany upodobań klientów dotyczą czegoś innego niż powierzchnia.

Dziś nabywcy dużą wagę przywiązują do otoczenia inwestycji. Klientom zależy na bliskości terenów zielonych, własnym tarasie czy ogródku. Cenią sobie bezpieczeństwo, oczekując od dewelopera zastosowania odpowiednich rozwiązań.

Przede wszystkim jednak chcą, aby ich mieszkanie było wyjątkowe, dlatego chętnie samodzielnie aranżują wnętrze. Mają taką możliwość kupując mieszkania na osiedlach City Park Łódź, Brama Sopocka w Gdyni, 2 Potoki w Gdańsku czy Śródmieście Wilanów w Warszawie.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service:

- Sprzedaż naszych mieszkań zwiększa się rok do roku średnio o 2 proc. Nadal jednak najchętniej są kupowane dwupokojowe mieszkania o powierzchni ok. 45 mkw. i takie właśnie lokale stale wprowadzamy do naszej oferty. To najbardziej popularny typ mieszkań zarówno wśród osób dokonujących zakupu w celach inwestycyjnych, jak i kupujących swoje pierwsze M.

Magdalena Rurarz, dyrektor działu sprzedaży i marketingu Victoria Dom:

- Preferencje klientów dotyczące powierzchni mieszkań nie zmieniają się znacząco, choć na strukturę oferowanych lokali w nowych projektach niewątpliwie ma wpływ program dopłat do kredytów "Mieszkanie dla młodych". Jest nieco więcej pytań o większe, trzy - czteropokojowe mieszkania.

Marcin Zaremba-Śmietański, główny analityk i członek zarządu operacyjnego w Grupie Deweloperskiej GEO:

- Ostatnie lata przyniosły znaczące zmiany w strukturze oferowanych lokali. Średni metraż mieszkań zmniejszył się z ponad 50 mkw. do 45 - 48 mkw. Nie towarzyszyło temu jednak zmniejszenie średniej liczby pomieszczeń. W praktyce zmiany te oznaczają projektowanie coraz mniejszych pokoi. Sypialnie o metrażu 8 - 9 mkw. powoli stają się standardem, podobnie jak łączenie salonu z otwartą kuchnią - tzw. aneksem, co pozwala zamknąć oba pomieszczenia na przestrzeni do 20 mkw.

Zmiany te wynikają z potrzeb i oczekiwań klientów oraz ich możliwości finansowych. Mieszkanie dwu- trzypokojowe można dziś kupić taniej niż kilka lat temu, bo jego metraż jest mniejszy. Rodziny mogą teraz łatwiej stać się właścicielami trzypokojowych mieszkań. Lokale są nieco mniejsze, ale rekompensuje to niższa cena oraz możliwość przydzielenia dzieciom osobnych pokoi.

Zuzanna Kordzi dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic:

- Tworząc założenia dotyczące projektu opieramy się na panujących na rynku trendach. Większa dostępność kredytów sprawia, że klienci mogą dziś sobie pozwolić na większy metraż. W latach kryzysu poszukiwane były dwójki do 40 - 45 mkw. i trójki do 55 - 65 mkw. Wcześniej, w czasach boomu frankowego kupowano mieszkania dwupokojowe o powierzchni 50 - 60 m kw. i trzypokojowe o powierzchni 70 - 80 mkw.

Dziś klienci znów nastawiają się na większe i wygodniejsze mieszkania. Oprócz większej dostępności kredytów istotną rolę odgrywa również stabilna sytuacja gospodarcza. Sprzyja to zakupom dużo większych lokali. W trudniejszych latach deweloperzy rezygnowali z projektowania mieszkań czteropokojowych i większych, co spowodowało, że tego typu lokale prawie zniknęły z oferty.

Obserwując tę prawidłowość w ostatnim etapie inwestycji Hubertus na warszawskim Mokotowie zdecydowaliśmy się na zaprojektowanie dwukrotnie większej liczby mieszkań cztero- i pięciopokojowych niż w poprzednim etapie i jak się okazało była to słuszna decyzja.

Lidia Fedorczuk, menedżer sprzedaży w Atlas Estates:

- Planujemy rozpoczęcie dwóch nowych projektów w Warszawie. Jeden powstanie na Woli przy ul. Nakielskiej, a na Żoliborzu rozpoczniemy realizację drugiego etapu Apartamentów przy Krasińskiego. W obu inwestycjach zmniejszyliśmy średnią powierzchnię mieszkań, tak, aby każdy lokal był funkcjonalny i atrakcyjny cenowo.

Tzw. kompaktowość jest dziś najbardziej poszukiwaną cechą mieszkań. Nadal najbardziej popularne są dwójki do 45 mkw. Zauważamy jednak, że w porównaniu z poprzednimi latami optymizm konsumentów wzrósł, a koszt kredytu spadł, co sprawia, że zainteresowanie trzema pokojami jest dziś większe.

W odróżnieniu od osiedli wprowadzanych na rynek kilka lat temu postawiliśmy więc bardziej na mieszkania trzypokojowe, które w obu planowanych projektach będą stanowić 37 - 38 proc. oferty.

Urszula Hofman, reprezentująca Grupę Inwest:

- Na warszawskim rynku największym zainteresowaniem cieszą się dwupokojowe mieszkania o powierzchni ok. 40 mkw. Dla klientów większe znaczenie niż metraż ma liczba pokoi. Podczas projektowania staramy się, aby średnia powierzchnia mieszkań była jak najmniejsza.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding:

- Nasze doświadczenie z kilku ostatnich lat pokazuje, że klienci są najbardziej zainteresowani mieszkaniami o powierzchni do 60 mkw., dlatego tego typu lokale stanowią ponad 60 proc. naszej oferty. Obserwujemy również tendencję związaną z gospodarowaniem przestrzenią w mieszkaniach.

Dotyczy to lokali nabywanych w początkowej fazie budowy, kiedy najłatwiej jest wprowadzić zmiany w układzie pomieszczeń. Taką możliwość mają klienci wybierający lokale w drugim etapie inwestycji Zielona Dolina na warszawskiej Białołęce czy w trzecim etapie Bliskiej Woli przy ulicy Kasprzaka.

Marta Jagłowska, Marvipol:

- Rynek nieruchomości się zmienia. Rośnie zainteresowanie mniejszymi mieszkaniami o dobrych układach, gdzie na niewielkim metrażu można wydzielić kilka pokoi. Wchodząca właśnie do sprzedaży inwestycja Lake Park Apartments położona na warszawskim Służewcu wpisuje się w obecne trendy. W ofercie są kawalerki o powierzchni 31 mkw. i mieszkania dwupokojowe o metrażu nieprzekraczającym 40 mkw.

Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa:

- Duża konkurencja na rynku mieszkaniowym oraz zmieniające się preferencje klientów wymagają od deweloperów szybkiego reagowania na nowe trendy. Dziś jedynie projekty skrojone zgodnie z oczekiwaniami nabywców mogą odnosić sukcesy.

Dlatego też planując realizację kolejnych etapów naszych inwestycji bardzo szczegółowo analizujemy sprzedaż w już uruchomionych fazach oraz opinie i pytania klientów. Dostrzegliśmy, że wzrosło zainteresowanie większymi mieszkaniami wśród osób poszukujących lokali na warszawskiej Woli, w rejonie ulicy Jana Kazimierza. Dlatego w kolejnych etapach Miasta Wola i Stacji Kazimierz znalazło się w ofercie więcej takich mieszkań.

Wojciech Stisz, reprezentujący firmę Barc Warszawa:

- W inwestycjach z segmentu popularnego nie projektujemy już kawalerek. Zastąpiły je małe dwójki o metrażu trzydziestu kilku metrów. W Warszawie poszukiwane są ekonomiczne oferty, a redukcja powierzchni mieszkań pozwala obniżyć cenę całkowitą lokali. Dlatego w kolejnym etapie inwestycji Tarasy Dionizosa na warszawskiej Białołęce większość stanowią mieszkania kompaktowe, które wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem klientów.

Jak duże jest zainteresowanie większymi mieszkaniami? Czy w ofercie deweloperów nadal dominują lokale kompaktowe? Jak zmieniają się preferencje klientów? Sondę prezentuje Kamil Niedźwiedzki, analityk portalu Dompress.pl:

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp:

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu