Dworzec kolejowy za 200 mln zł otwarto w Bydgoszczy

Kolej otworzyła w sobotę nowy dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna. To jeden z trzech największych pod względem nakładów oraz powierzchni dworców, oddanych do użytku od 2012 roku.

Aktualizacja: 10.10.2015 12:31 Publikacja: 10.10.2015 12:20

Dworzec kolejowy za 200 mln zł otwarto w Bydgoszczy

Foto: materiały prasowe

Jest jedną z 88 inwestycji realizowanych PKP w latach 2012-2015. – To przedsięwzięcie wpisuje się w największy w historii kolei program modernizacyjny, którego łączna wartość na lata 2012-2015 to 30 mld zł. – powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP. Dodał, że jeszcze w grudniu przejazd pociągiem z Warszawy do Bydgoszczy będzie trwał niecałe trzy godziny, czyli o 25 minut krócej niż obecnie.

Inwestycja w Bydgoszczy objęła budowę nowego dworca i modernizację budynku pomiędzy peronami, a także gruntowny remont peronów wraz z podziemnymi przejściami. Całościowy koszt projektu sięgnął 197 mln zł. Przedsięwzięcie zostało w większości sfinansowane ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość unijnego dofinansowania wyniosła około 120 mln zł.

Według prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego, dworzec kolejowy po modernizacji stanie się jedną z wizytówek miasta. - Powstał nowy funkcjonalny budynek główny i jednocześnie zrewitalizowano zabytkowy gmach dworca wyspowego. To udane połączenie nowoczesności z historią – podkreślił Bruski.

Uzupełnieniem inwestycji są działania podejmowane przez miasto. Dwa lata temu skomunikowano ten rejonu miasta nową linią tramwajową i przebudowano plac przed dworcem. Teraz modernizowane są wejścia do przejść podziemnych, by współgrały z nową bryłą budynku głównego.

PKP mocno inwestuje w dworce by poprawić standard obsługi podróżnych. W 2013 roku wydała na to ok. 115 mln zł, w ubiegłym mocno ponad 200 mln zł.

Obok budowy i modernizacji dworców w dużych miastach zupełnie nowym przedsięwzięciem jest budowa dworców systemowych. Pierwszy z takich dworców uruchomiono w sierpniu w Nasielsku. natomiast w przyszłym roku PKP będzie realizować kolejny oszczędnościowy projekt – dworców sezonowych. Pierwsze zostaną uruchomione nad morzem: w Juracie, Jastarni i Kuźnicy. Będą niewielkimi obiektami modułowymi, z poczekalnią, małym lokalem usługowym i zadaszoną wiatą. Koszt budowy razem z projektem zamknie się w kwocie 1 mln zł. – W małych miejscowościach turystycznych, gdzie poza sezonem ruch pasażerski jest znikomy, utrzymywanie dużych obiektów jest kosztowne. Natomiast dworce sezonowe zapewnią podróżnym niezbędną infrastrukturę, a jednocześnie będą znacznie tańsze w budowie oraz utrzymaniu – wyjaśniał członek zarządu PKP, Jarosław Bator.

Razem z budową oszczędnościowych dworców PKP chce zwiększyć wpływy z wynajmowania powierzchni na dworcach największych i najbardziej ruchliwych. Poziom komercjalizacji na takich kluczowych obiektach zwiększył się z 43 proc. w roku 2012 do 92 proc. w roku ubiegłym. Przykładowo na wynajem powierzchni na dworcu w Krakowie podpisano umowę z Burger Kingiem, w Gdańsku z KFC, we Wrocławiu z Biurem Festiwalom Impart.

Jest jedną z 88 inwestycji realizowanych PKP w latach 2012-2015. – To przedsięwzięcie wpisuje się w największy w historii kolei program modernizacyjny, którego łączna wartość na lata 2012-2015 to 30 mld zł. – powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP. Dodał, że jeszcze w grudniu przejazd pociągiem z Warszawy do Bydgoszczy będzie trwał niecałe trzy godziny, czyli o 25 minut krócej niż obecnie.

Inwestycja w Bydgoszczy objęła budowę nowego dworca i modernizację budynku pomiędzy peronami, a także gruntowny remont peronów wraz z podziemnymi przejściami. Całościowy koszt projektu sięgnął 197 mln zł. Przedsięwzięcie zostało w większości sfinansowane ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość unijnego dofinansowania wyniosła około 120 mln zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi