Obejmie modernizację linii objazdowych z Warszawy do Białegostoku. Chodzi o 230 kilometrów tras: linii nr 36 Ostrołęka – Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) oraz linii nr 32 Czeremcha – Białystok (70 km linii jednotorowej). Po wykonaniu robót pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Przewóz ładunków będzie odbywał się płynniej, bez ograniczeń prędkości, równocześnie mniej obciążona będzie modernizowana trasa E75 Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie.

Na linię z Warszawy do Białegostoku pociągi wrócą w grudniu tego roku. Do ukończenia modernizacji tej części paneuropejskiego korytarza kolejowego pozostaje jeszcze ważny odcinek między Sadownem a Białymstokiem. To właśnie modernizacja linii obwodowych ma pozwolić na rozpoczęcie na nim prac. Przygotowanie alternatywnych tras objazdowych zapewni sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych podczas modernizacji.

Przetarg na modernizację linii objazdowych jest kolejnym z puli 11 miliardów złotych, jakie PLK zamierza rozdysponować na rynku w 2015 roku. Według zarządu spółki, ma to potwierdzać jej przygotowanie do wdrażania Krajowego Programu Kolejowego. - Efektem prac na liniach objazdowych będzie zapewnienie sprawnej modernizacji strategicznej linii Warszawa – Białystok oraz minimalizacje utrudnień dla przewozów pasażerskich i towarowych w czasie tej inwestycji – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych.

Linia E75 ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, stanowi część europejskiego korytarza transportowego i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Po zakończeniu jej modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/godz. Poprawi się też komfort pasażerów, którzy zyskają m.in. funkcjonalne perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zwiększy się również przepustowość linii, dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba połączeń.