Firma Adobe, która monitoruje 4500 sprzedawców online twierdzi, że obroty w sieci były w czwartek o 22 proc. wyższe niż w roku poprzednim. Zakupowym przebojem były gry i gadżety związane z wchodzącym w Święta na ekrany kolejnym filmem z cyklu "Gwiezdne Wojny" – informowała Tamara Gaffney, główna analityczka Adobe Digital Index. Z elektroniki kupowano masowo telewizory Samsung 4K, przecenione iPady Air 2, oraz konsole gier xBox One i Sony PlayStation 4.

Przeciętna wysokość obniżek i upustów wynosiła 24 proc. – o 1 proc. mniej niż w 2014 roku. Z kolei z danych udostępnionych przez IBM wynikało, że średnia wartość zakupów online wyniosła w czwartek 142,55 dolara, czyli o ponad 16 dolarów więcej niż rok wcześniej. Aż 28 proc. wszystkich transakcji online przeprowadzono za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Także według IBM, sprzedaż online w środę poprzedzającą Dzień Dziękczynienia zwiększyła się o 35 proc.

Dane te mogą napawać optymizmem, bo tradycyjnie początkiem sezonu świątecznych zakupów jest "czarny piątek" po Dniu Dziękczynienia. To tego dnia największe sieci sklepów w USA przyciągają klientów wielkimi obniżkami. Natomiast szczyt zakupów online przypadnie w tym roku w "cyfrowy poniedziałek" (Cyber Monday) – 30 listopada.

Tego dnia Amerykanie, którzy powrócą do pracy po długim weekendzie, masowo będą kupować w sieci, korzystając z biurowych komputerów. Według szacunków Adobe, w piątek Amerykanie wydadzą na zakupy online 2,7 miliarda dolarów, a w poniedziałek – 3 miliardy dol. W ciągu wydłużonego weekendu, świątecznych prezentów – zarówno w sieci, jak i w tradycyjnych sklepach – poszukiwać będzie w 136 milionów Amerykanów, o 2 miliony więcej niż w rok temu – szacuje Krajowa Federacja Sprzedawców Detalicznych (NRF).