Od 11 września obowiązują zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzające nową opłatę reklamową. Zgodnie z nowymi przepisami gmina ma prawo pobierania opłaty reklamowej od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Opłata ta może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Zdefiniowane w innej ustawie
Definicję tablicy reklamowej zawiera ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z jej przepisami tablicą reklamową jest przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności banner reklamowy, reklama naklejana na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Natomiast urządzeniem reklamowym, też zdefiniowanym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jest przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Biorąc pod uwagę duże zróżnicowanie umieszczanych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, w praktyce niejednokrotnie mogą wystąpić wątpliwości interpretacyjne co do przedmiotu opodatkowania. Wydaje się, że przepisy te mogą dotyczyć m.in. na dziko stawianych samochodów, a także przyczep z treściami reklamowymi.
Zapłacą także użytkownik i posiadacz
Nowe regulacje przewidują, że opłatę reklamową gmina będzie mogła pobierać w szczególności od: