W bydgoskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę siedmiu odcinków trasy. Za pierwsze dwa – Nowe Marzy-Dworzysko oraz Dworzysko-Aleksandrowo odpowiadać będzie włoska firma Impresa Pizzarotti. W sumie ok. 45 kilometrów drogi będzie kosztować ponad 780 mln złotych. Kolejny odcinek Aleksandrowo-Tryszczyn o długości prawie 15 kilometrów wykonają Itercor i Trakcja za prawie 370 mln zł, natomiast następny fragment Tryszczyn-Białe Błota zbudują Polaqua z Dragadosem za niespełna 329 mln zł.

Piątą część trasy z Białych Błot do Szubina ma znowu budować Impresa Pizzarotti (niecałe 10 km za prawie 260 mln zł), natomiast szósty fragment z Szubina do Jaroszewa o długości ponad 19 km zbuduje Trakcja z Intercorem. Do wykonania ostatniego, siódmego kawałka z Jaroszewa do granicy województwa wybrano Mirbud: 25 kilometrów będzie kosztować blisko 422 mln zł.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, punktowany był termin wykonania prac oraz okres gwarancji. Wybrani wykonawcy opracują projekt budowlany, pozwoli dokładnie wyznaczyć działki i tereny przewidziane do wykupu. Prace nad projektem zakończą się wydaniem przez wojewodę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Gdy decyzja stanie się prawomocna, rzeczoznawcy Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzą wycenę poszczególnych nieruchomości wywłaszczonych pod przyszłą drogę ekspresową S5. Rozpoczęcie wykupu nieruchomości planowane jest w roku 2017. Ostatnim etapem będą prace budowlane, które rozpoczną się w 2017 roku a zakończa dwa lata później.

Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portu w Gdańsku. Budowa trasy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego przebiegać będzie od autostrady A1 w Nowych Marzach do Mielna na granicy z Wielkopolską.