Frankfurckie święto samochodów

Od poniedziałku przez dwa kolejne dni na autosalonie pokazanych zostanie aż 210 nowych aut. To efekt ożywienia w europejskiej motoryzacji.

Publikacja: 13.09.2015 22:00

Luksusowy SUV Bentley Bentayga

Luksusowy SUV Bentley Bentayga

Foto: materiały prasowe

Pesymiści nie mieli racji. Jeszcze na początku roku wątpili, że tegoroczny wzrost sprzedaży aut w Europie sięgnie co najwyżej 5 proc. Nie brakowało i takich, którzy mówili, że rynek się skurczy. Dzisiaj wiadomo, że tempo wzrostu będzie przynajmniej dwukrotnie wyższe niż w 2014 r. To dlatego Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie, który od zamkniętych premier zaczyna się 14 września, zapowiada się wyjątkowo.

Rekord premier

Producenci zachęceni wynikami sprzedaży ogłoszą rekordową liczbę premier – łącznie 210. I nie mogą się nachwalić zwłaszcza rynku hiszpańskiego, który każdego miesiąca rośnie o kolejne ponad 20 proc. To m.in. efekt nadal obowiązującego systemu dopłat do złomowania aut.

Wśród premier modele całkiem nowe – takie jak luksusowy SUV Bentleya Bentayga bądź nowy kabriolet Rolls Royce – Dawn, czy też nowa wersja auta produkowanego od 1991 r. – jak Astra Sports Tourer, które wyjeżdża z fabryki Opla w Gliwicach. Ten rodzinny samochód ma w opcji system OnStar, czyli „motoryzacyjną nianię", która kierowcy jest w stanie pomóc, nie tylko dostarczając informacji wspierających nawigację, ale i pomagając w kryzysowych sytuacjach, np. kolizji.

Innym autem z polskiej fabryki, które po raz pierwszy zostanie pokazane na frankfurckim salonie, jest nowa Lancia Ypsilon. Auto przeszło modernizację, na którą Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wydał kilkadziesiąt milionów euro. Inaczej wyglądają i przód, i tył auta, zderzaki oraz wnętrze. Lancia (poza Ypsilonem) jest marką, z którą FCA się żegna. Ale koncern liczy, że tak jak jest w przypadku nowego Fiata 500 (także z Tychów), odświeżony model będzie się dobrze sprzedawał.

Auta na autopilocie

Producenci coraz mocniej rywalizują ze sobą najróżniejszymi nowinkami IT. Rupert Stadler, prezes Audi, zapytany przez „Rzeczpospolitą" o to, kiedy „auta będą prowadzić kierowców, a nie kierowcy auta", odpowiedział, że to jedynie kwestia ustawodawstwa. Bo Audi jest w pełni gotowe.

Rzeczywiście, w najnowszym modelu Audi 4 auto „jedzie samo", a głos z nawigacji upomina prowadzącego, kiedy ręce powinny wrócić na kierownicę. Poza tym pojazd „widzi" kamerami wszystko to, co kierowca. A prowadzący może ustalić w tempomacie odległość, jaką chce utrzymać od jadącego przed nim auta.

Coraz częściej pojawia się pytanie: kiedy wejdą już na rynek samochody autonomiczne, to kto będzie płacił mandaty? Kierowca czy producent systemu? Na razie nie ma co do tego żadnych wątpliwości, ale nawigacja pomaga przestrzegać prawa.

O ile Europa, poza Rosją, wyszła z motoryzacyjnego kryzysu, o tyle coraz większy niepokój budzi sytuacja w Chinach i Brazylii, które były zaliczane do wiodących na świecie. W Chinach nawet pomimo spowolnienia wzrostu sprzedaży poniżej 10 proc. rocznie przy sprzedawanych 1,5 mln aut rocznie, nadal to największy rynek na świecie.

W Brazylii spadek sprzedaży o 23 proc. w pierwszych siedmiu miesiącach roku jest sygnałem poważnych kłopotów. Podobny jest spadek w Rosji, ale nie spowalnia to inwestycji w tej branży.

Volkswagen właśnie otworzył pod Kaługą wybudowaną kosztem 250 mln euro fabrykę silników do montowanych w tym kraju VW i Skód. Kilka dni wcześniej Ford Sollers uruchomił produkcję w Tatarstanie, a wcześniej Renault – zakład w Samarze. Wszyscy skorzystali ze zwolnień podatkowych sięgających nawet 100 proc.

Pesymiści nie mieli racji. Jeszcze na początku roku wątpili, że tegoroczny wzrost sprzedaży aut w Europie sięgnie co najwyżej 5 proc. Nie brakowało i takich, którzy mówili, że rynek się skurczy. Dzisiaj wiadomo, że tempo wzrostu będzie przynajmniej dwukrotnie wyższe niż w 2014 r. To dlatego Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie, który od zamkniętych premier zaczyna się 14 września, zapowiada się wyjątkowo.

Rekord premier

Pozostało 87% artykułu
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje